Komoly változást jelent az ingatlan-adásvételek lebonyolításában az új rendszer, amely biztonsági okokból fokozatosan került bevezetésre. Bizonyos településekért felelős földhivatalok már korábban csatlakoztak az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszerhez, például a tulajdoni lapok lekérdezése is ezen keresztül történt. 

A régi és az új rendszer tavaly ősz óta egymással párhuzamosan futott, január 15-től viszont már minden földhivatal az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszerben jegyzi be a változásokat

– mondta az újdonságról Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.

Bár a nyilvántartás elektronikus, a papíralapú ügyintézésre még hónapokig lehetőség lesz a földhivatalokban. Január 15-től viszont megnyílik a teljesen elektronikus ügyintézés lehetősége is, amiben komoly szerepe és felelőssége lesz az ingatlan adásvételi szerződést ellenjegyző ügyvédeknek. A földhivatali dolgozók feladatainak egy részét ugyanis az ügyvédek veszik át.

Az ingatlan.com szakértője hozzátette: mivel elektronikus lesz az ügyintézés, a kapcsolódó kiadások is csökkenhetnek. Az adott ügyben eljáró ügyvédnek nem kell fizikailag a dokumentumokkal bajlódnia: például a földhivatalban személyesen iktatni az elkészült szerződéseket. 

Az ingatlan adásvételek bejegyzése sebessége rohamosan felgyorsulhat: 1-2 éven belül már nem lesznek ritkák azok az esetek, amikor az adásvétel bejegyzése a szerződés megkötését követően egy órán belül megtörténhet. Az e-ingatlannyilvántartási rendszer egyik újdonsága ugyanis az automatikus döntéshozatal lesz, amire az egyszerűbb ügyletek során nyílik lehetőség a későbbiekben.