Az 500 milliárd forintos kötelezettségvállalási határt a 2020-as költségvetés tervezése során felül kell vizsgálni, hogy az összhangban legyen a középtávú költségvetési előrejelzéssel.

A határozat felhívja a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert, a pénzügyminisztert és az érintett minisztereket, hogy vizsgálják meg a kormányzati magasépítési beruházásokra vonatkozó azon kormányhatározatokat, amelyekhez kapcsolódó feladatokat 2019. január 1-jét követően a Beruházási Ügynökség látja el, és tegyenek javaslatot azok felülvizsgálatára.

Egy másik határozat előírja, hogy a Beruházási Ügynökség 2019-es működési költségéhez a központi költségvetésben 4 milliárd 750 millió forint  fedezetet kell biztosítani. Ezt a jövő évi költségvetésből csoportosítják át.

Nem aprózzák elé: minden egy kézbe kerül

A Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott, az állami magasépítési beruházások megvalósításáról szóló törvényjavaslat általános indoklása szerint a 2018-ban kezdődő kormányzati ciklus új koncepció mentén, egységesen kívánja kezelni az állami magasépítési beruházások megvalósítását. Ehhez szükség van egy olyan szervezetre, amely az állami érdekek teljes körű szem előtt tartása mellett képes garantálni a központi költségvetési forrásból megvalósuló, mind esztétikailag, mind funkcionálisan kiemelkedő értéket képviselő építési beruházások költséghatékony, határidőre történő megvalósítását.

Nem csak előkészít, de épít is az állami cég

A törvényjavaslat támogatja, hogy az állam a kormány rendeletében meghatározott összeghatár felett új, a felelősségi köröket egyértelműen meghatározó struktúrában valósítsa meg állami pénzből a magasépítési beruházásokat, amelyekhez csak a beruházás valós bekerülési költségének meghatározása után biztosítanák a szükséges pénzügyi forrást.

Az állami magasépítési beruházásokkal kapcsolatos feladatokat az állam 100 százalékos tulajdonában álló, közfeladatot ellátó gazdasági társaság, a Beruházási Ügynökség látná el, amely önálló költségvetési forrással rendelkezne, közreműködne a beruházások előkészítési folyamatában, és lefolytatná a beruházások kivitelezési szakaszát. Az ügynökség az állam nevében végzett tevékenysége során teljes személyes költség-, illeték- és igazgatási szolgáltatási díjmentességben részesülne.

A feltételes mód annyiban reális, hogy - a parlament honlapján található információ szerint - a törvény kihirdetés előtt áll.