Egy: a budapesti irodapiac növekedés előtt áll

Bőséges a növekedési potenciál a hazai irodapiacon: amíg az átlagos nyugat-európai fővárosok modern irodaállományában közel 11 négyzetméter jut egy főre, addig Közép-Európában csupán 2,5 négyzetméter - ismerteti a tanulmány megállapítását az IFK elnöke, Takács Ernő. A gazdasági növekedés beindulásával az irodák iránti kereslet is megnő, viszont a jelenlegi kínálat (3,1 millió négyzetméter) szűkösnek bizonyul majd, így terep nyílik a komoly építkezésekre. Budapesten az egy irodai munkahelyre jutó költségek a legalacsonyabbak egész Európában: az átlagos munkavállaló által generált bevétel csupán 6 százalékát teszik ki nálunk. Ez az arány a régiós átlag fele.

Kettő: képzett a munkaerő....

Budapesten jelentős a képzett munkaerő aránya: az itt élő 25 és 40 közöttiek 45 százaléka felsőoktatásban szerzett diplomát a tanulmány szerint. Mivel többségük és a friss diplomások java is helyben szeretne elhelyezkedni, az ide költöző vállalatok magasan kvalifikált szakemberek közül válogathatnak. Magyarországon erős a felsőoktatás (35 intézmény szemben például Bécs 19 intézményével), és hagyományosan erős a műszaki és informatikai oktatás. Évente több mint 1100 diák kezdi meg tanulmányait mérnök informatikusként.

Három: ...és olcsó is

Az EU egészében az átlagos óránkénti munkaerőköltség az egész gazdaságra - a mezőgazdaságot és a közigazgatást kivéve - vetítve 2013 III. negyedévében 25,8 euró, míg az eurózónában 30,8 euró volt az Eurostat adatai szerint. Ezek az átlagok azonban jelentős különbségeket takarnak a tagállamok között. Magyarországon a hatodik legalacsonyabb, 8 euró az egy órára jutó munkaerőköltség.

Négy: régiós vezető szerep

Európai trend, hogy a munkalehetőségek egy-egy nagyobb világvárosban összpontosulnak. Ennek tökéletesen megfelel Budapest, amely 1,7 millió lakosságával - és 2,4 milliós agglomerációs populációval - Kelet-Európa legnagyobb városa. Az Eurostat előrejelzése szerint az országon belüli mozgásnak, valamint a környező országokból érkező munkaerő miatt a főváros és környékének lakossága 6 százalékkal bővül 2033-ra:, ez az arány 2,5-szer haladja meg a közép-európai átlagot.

Öt: szexi a közlekedés

A budapesti közösségi közlekedés sűrűsége egyedülálló Európában: minden négyzetkilométerre 9 megálló jut. A hálózat így csaknem kétszer kiterjedtebb, mint Prágáé vagy Bécsé. Ezen még javítani fog a márciustól járó 4-es metró. Ráadásul tavasszal BuBi néven kerékpárkölcsönző-hálózat nyílik. Szükség is van rá, mert a rendszeresen biciklivel munkába járók száma immár a 100 ezer felé közelít.

Hat: közlekedési csomópontban fekszik

A magyar főváros az összes főbb közlekedési csomópont középpontjában található, közvetlen összekötéssel a régió többi fővárosával. Európa csaknem minden városa megközelíthető innen repülővel - átlagosan két óránként indulással.