2013. év elején az építés-hatósági elektronikus ügyintézés bevezetése és a közigazgatási struktúra ezzel egyidejű átszervezése, számos nehézséget és félreértést okozott és okoz jelenleg is a rendszert alkalmazók számára - olvasható az ÉVOSZ elemezésében. A bevezetést megelőzően nem jutott kellő idő a tapasztalatok alapján végrehajtandó módosításokra, ezért az elektronikus ügyintézéseknél jellemző a kiforratlanságból bekövetkező nagyszámú hiba.
Ezek tükrében lehetővé kellett volna tenni, hogy a hagyományos és az elektronikus napló rendszere még egy ideig párhuzamosan futhasson és legyen idő az átállásra. Szükséges lenne péládul az október 1-i bevezetés előtt legalább 3 hónappal közzétenni a praktikusan használható szoftvereket - hívják fel a figyelmet a felmérésre hivatkozva.
Fejlesztés nélkül nem megy
A vállalkozások közel 80 százaléka korainak tartja az októberi indítást. Egyrészt a felkészüléshez rendelkezésre álló idő rövidsége miatt, másrészt a jogszabály szerinti elvárásoknak megfelelő informatikai fejlesztéseket a megadott határidőig végre kellene hajtaniuk. A fejlesztések élőmunka-szükségletét a kisebb vállalkozások elsősorban a saját munkaerő továbbképzésével, a nagyobb cégek pedig megfelelő informatikai tudással rendelkező új munkatársak alkalmazásával tudják csak megvalósítani, mivel a napló vezetése bizalmi kérdés, amit maguk szeretnének végezni.
A feltételek biztosítása további terheket ró az egyébként is nehéz helyzetben lévő építőipari vállalkozásokra. Az építési piac az ilyen irányú költségeket az árakban nem ismeri el, így a vállalkozások sem tudják az e-napló bevezetésének költségeit továbbhárítani a megrendelők felé. Ez az amúgy is alacsony jövedelmezőséget fogja továbbrontani. Éppen ezért a felmérésben résztvevő vállalkozások 85 százaléka nagyon fontosnak tartja, hogy valamilyen támogatási rendszer, pályázati lehetőség is segítse a bevezetést.
Időt kérnek
A kormányrendelet azon rendelkezéséről, miszerint a fővállalkozó, megrendelő vállalkozó átvállalhatja az alvállalkozójának elektronikus napló vezetését, a válaszadó mikró- és kisvállalkozók több mint fele nyilatkozott úgy, hogy saját magának kell azt továbbra is vezetni. Azon cégek, amelyek élnének ezzel lehetőséggel, sem minden esetben tennék meg ezt. A naplóvezetés átvállalása az alvállalkozó által végzett munkarész nagyságától, a munka átfutási idejétől nagy mértékben függhet.
Az ÉVOSZ és a BKIK építőipari osztálya fontosnak tartja, hogy több idő álljon rendelkezésre a kötelező bevezetéshez. A felkészülés jegyében a szakmai szövetség és a köztestületi kamarák képzéseket, tájékoztatókat szervezzenek, az eszköz beszerzésekhez pályázati lehetőséget teremtsen a kormányzat, az alkalmazások hatósági ellenőrzéseinél ne a hiányosságok szankcionálására, hanem a megfelelőség elérésére kerüljön a hangsúly.
PWC - Kkv-turbo
Ha szeretné megtudni, hogyan néz ki vállalkozása a befektetők, külső finanszírozók, lehetséges üzleti partnerek szemével, a PwC online szolgáltatáscsomagja segít Önnek. Készüljön fel a finanszírozókkal való tárgyalásra a KKV Turbóval!