Ma még nem csak az a kérdés, hogy meddig tartanak a súlyosabb korlátozó intézkedések, hanem az is, hogy a válság - remélhetőleg gyors - levonulását követően hogyan változik majd a fogyasztók reakciója, miképpen alakulnak át a preferenciáik - teszi fel a kérdést az Otthontérkép csoport elemzése. Amennyiben látszik majd az "alagút vége", úgy állnak fel egyre többen, ha pedig újraindul az élet, nem árt résen lenni annak, aki a versenytársakat megelőzve szeretne lakásokat, házakat értékesíteni - hangsúlyozzák az összefoglaló készítői.
Idén, egészen március közepéig, az angyalföldi újépítésű piacon hetente 11 ingatlant adtak el, az átlagos négyzetméterárak 2020. január elejétől március közepéig inkább növekedtek, ezután is inkább csak egy kis korrekció történt, semmint érdemi csökkenés - elemzi a friss adatokat Ballagó Antal, az Otthontérkép csoport értékesítési vezetője. Az árak heti bontásban az alábbi ábrán láthatók.
A szerény árcsökkenést is inkább az magyarázza, hogy a magasabb négyzetméterár kategóriás, jellemzően kisebb lakások fogytak el a piacról. És jól látható az is, hogy február végéig (a járvány megjelenéséig) egyértelműen drágultak az ingatlanok, március eleje óta pedig csupán szerény mértékű csökkenés figyelhető meg.
Az utóbbi hetekben természetesen a kereslet csökken, de hosszabb távon várhatóan az új kínálat is esik. Ezért a jelenlegi trendek fennmaradása mellett elképzelhető, hogy plusz áremelés következik az év végéig, legalábbis a jobb adottságú új lakásoknál.
Amennyiben ugyanis pár hónap elteltével teljes gőzzel újraindul az élet itthon és világszerte, akkor sokan be fogják pótolni az elmaradt vásárlásokat, hiszen lakáscserék, költözések minden élethelyzetben aktuálisak. Ugyanakkor arra is fel kell készülni, hogy a csúszások és az óvatosabb beruházói hangulat miatt az új építések száma tovább fog csökkenni, tehát a kínálat még jobban szűkül, mint a válság kitörése előtt számítani lehetett rá.
A fejlesztőknek nem árt tehát kész értékesítési tervekkel, minőségi ajánlatokkal piacra lépni, most sem elhanyagolni a marketinget. Persze számolva a fogyasztói szokások változásával, amelyek rövid távon minden bizonnyal kissé átformálják majd a vásárlói magatartást - vélik az elemzés készítői.