A felmérésből kiderül, az építőipari vállalkozások többsége még digitálisan éretlen, de egyre többen használnak internetet és informatikai eszközöket. A megkérdezettek 98 százaléka internetezik rendszeresen, 46 százalékuk okostelefonon, 54 százalék asztali gépen. Mobilinternetet 79 százalékuk, okostelefont 85 százalékuk használ. A válaszadók mindössze 11 százaléka rendel interneten építőanyagot, azonban a szerszámot 72 százalék rendelt már online.
Most kellene fejleszteni
A megkérdezettek 75 százalékának nincsen weboldala. Többségüknek azért, mert úgy érzik nem kell, van elég megrendelésük így is. Online szakemberajánló oldalon 28 százalékuk regisztrált, 11 százalék pedig tervezi, hogy ezt fogja tenni.
Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője szerint ez óriási hiba most, amikor bővül az építőipar, és éppen fejleszteni kellene a digitális képességeket. Ez ugyanis versenyelőnyt jelenthet, főleg amikor lassul az ágazat. Azonban akkor már késő fejlesztésekbe kezdeni.
A digitális eszközök terjedését hátráltatja az is, hogy az ágazatban még mindig az ajánlás a legdominánsabb marketing eszköz. Mindössze a válaszadók 12 százalék jut az internetről megrendeléshez. A válaszadók 93 százaléka megrendelők, valamint 61 százalékuk más szakember ajánlásai révén jut munkához.
Referenciák sms-ben?
A válaszadók 75 százaléka szokott referenciát mutatni a megrendelőknek, 46 százalékuk e-mailen küld, 60 százalék a telefonján mutatja meg a korábbi munkákról készített képeket. Mindössze 16 százalék mutat nyomtatott fényképeket.
A válaszadók vállalkozások 43 százaléka készít szövegszerkesztővel árajánlatot, amit kinyomtatva ad a megrendelőnek. Az építőipari vállalkozások 20 százaléka szóbeli, 17 százalékuk kézzel írt, 3 százalék pedig sms-ben írt ajánlatot ad.
Sokan nem is hinnék, de például falazó robot már létezik, óránként mintegy ezer tégla lerakására képes. Sőt, már lehet épületeket nyomtatni, ami kiváltja a falazást. Azonban még jó időbe telik ezeknek a technológiáknak az elterjedése. Előbb kell félni a digitálisan érett konkurensektől, mint a robotoktól. Jó eséllyel a digitálisan érett építőipari vállalkozások fogják elhalászni a legjobb megrendeléseket, és valószínűleg ők fogják megvenni később a robotokat, hogy hatékonyabbá tegyék a munkát - vélekedett Markovich Béla.
Fotó: Shutterstock