A járvány idején kiemelt figyelem irányult az online értékesítésre, amit a bérlők nem csak rövid, de hosszú távon is erősíteni szeretnének a CBRE Magyarország legfrissebb felmérése szerint. A válaszadók 57 százaléka állítja, hogy ez a fajta értékesítés korábban nem képezte az alapvető üzleti stratégiájuk részét, de a koronavírus hatására nagyobb hangsúlyt fektetnek ennek a területnek a fejlesztésére.
Az online jelenlét fejlesztési szándéka mellett ugyanakkor kiemelték, hogy előre láthatóan kevesebb üzletet fognak üzemeltetni (rövidtávon a válaszadók 27 százaléka, hosszútávon 45 százaléka), a tervezetten kevesebb üzletnyitás mellett a hatékonyabb elhelyezkedésre, a mennyiség helyett a minőségre kerülhet majd a jövőben a hangsúly.
A felmérésben rákérdeztek, hogy a kiskereskedelmi bérlők milyen kulcsterületeken érezték a leginkább a koronavírus hatását. A válaszadók több, mint 85 százalék a jelentős bevételkiesést emelte ki elsőként, ezután az ingatlanbérléshez kapcsolódó díjak kifizetését említették a nehézségek sorában. Kiderült, hogy a vásárlók és saját dolgozóik egészségügyi biztonságának megteremtése és fenntartása is komoly kihívást jelentett.
A nehéz helyzetben szinte minden bérlőnek (98 százalék) sikerült egyezkedni a tulajdonosokkal, 90 százalékuknak sikerült is valamilyen kompromisszumot kötnie a járvány okozta gazdasági környezetben. A bérlők nagy része bérleti díj kedvezményről, a bérleti díj megszüntetésről, valamint átstrukturálásról tárgyalt.
A magyarországi helyzettel szemben például Csehországban a CBRE felmérése szerint a kiskereskedelmi bérlők 56 százaléka nem kapott semmilyen kedvezményt a tulajdonosi oldaltól, viszont 39 százalékuk részesült állami támogatásban, így ténylegesen a bérlők 17 százaléka maradt támogatás nélkül. Ez alapján a hazai piacon a tulajdonosi oldal kompromisszumkészebb, bérlőcentrikusabb hozzáállást tanúsít a koronavírus okozta hatások bérlői kezelésében és a hosszú távú együttműködést tartja szem előtt a CBRE szerint.