Az amerikaiak terjeszkednek a legagresszívebben, ám míg korábban Ázsiára és Nyugat-Európára koncentráltak, mára egyre többen célozzák meg a Közel-Keletet, ahol minden ötödik új belépő az Egyesült Államokból érkezett. Szintén jelentős célpiaccá vált az amerikaiak számára Közép-Kelet-Európa és Latin-Amerika. Az olasz, brit és francia cégek szintén nagyon aktívak, főleg a saját régiójukban és Ázsiában.
Hongkong továbbra is a legvonzóbb piac: 2012-ben 51 új belépő jelent meg a városban főleg Európából, de jelentős számú amerikai, japán és koreai cég is üzletet nyitott, és nem csak a luxusmárkák képviselői. "Hongkong egyszerre kínálja a kereskedőknek a növekvő helyi középosztály és a kínai szárazföldről érkező turisták vásárlóerejét. Hong Kong egyébként hagyományosan ugródeszkául szolgák a régiót megcélzó cégeknek, mindazonáltal egyre több kiskereskedő nyit új üzletet a kínai városokban. 2012-ben luxusmárkák sora nyitotta első boltját Hongkongban, köztük a Pierre Cardin, a Forever 21 és a Cos is." - nyilatkozta Peter Gold, a CBRE európai kiskereskedelemért felelős ügyvezetője.
Kijev újra dobogós
A terjeszkedési tervekben tavaly az érett piacok domináltak, de öt felzárkózó piac is felfért az első húsz helyezett listájára: Kijev második lett 39 új belépővel, míg Sao Paolo (25), Iasi (19), Muscat (17) és Ho Si Minh-város (15) szintén fontos célpontok voltak. Egyébként ez már a második év, amikor Kijev dobogós helyezést ért el.
Terjeszkedik a középkategória
A növekvő reáljövedelmek az első osztályú kiskereskedelmi ingatlanok kínálatának hiányával párosulnak, ami jelentős bevásárlóközpont-fejlesztéseket indított el és olyan márkákat vonzott mint a Prada, a Camper vagy a S. Oliver. Berlin a harmadik helyezett volt az új belépők száma (28) alapján, de Németországból Frankfurt (20), Hamburg (19) és München (19) is befért az első 20 város közé. Az alacsony munkanélküliség, az emelkedő bérszínvonal és a rekord-magas foglalkoztatottság erős alapot teremtenek a fogyasztásra Németországban, egyre több piacra való belépésre bátorítva a kereskedőket. 2012-ben jelentős új szereplő volt a berlini kiskereskedelmi piacon a Mulberry, a Hollister, a Pull & Bear és a Zara Home.
A középkategóriás divatmárkák minden más kategória képviselőinél több új piacra léptek be 2012-ben, az új üzletnyitások 22 százaléka hozzájuk kötődik. A "Luxus és üzleti divat" kategória a második 20 százalékkal, majd a "Kávézók és éttermek" (13 százalék) következnek, miután a nemzetközi márkák a szórakoztatásra és vendéglátásra épülő kiskereskedelem iránti keresletet is meglovagolják.
A globális lista nem változott jelentősen az elmúlt két évben: a jelentésben szereplő 320 kereskedő csaknem mindegyike jelen van a vezető piacokon. London továbbra is az első a kereskedők számát illetően, a brit fővárost Dubai követi. Párizs a harmadik helyre lépett előre, megelőzve New York-ot, amely kénytelen osztozni a negyedik helyezésen Moszkvával. Hongkong a 6. maradt, Madrid a 7. Az egyetlen jelentős mozgást Peking produkálta: a kínai főváros a 13. helyről a 8.-ra ugrott.
Így javult Budapest
2012-ben Budapest sokat javított pozícióján, 11 új kiskereskedelmi márkával a magyar főváros az 52.-ről a 36. helyre ugrott, megelőzve olyan, nála jelentősebb vásárlóerővel rendelkező városokat, mint Barcelona, Bécs vagy Prága. Tavaly többek között a Massimo Dutti, a MONCLER, a Parfois, a CCC Shoes és a Buddha Bar is megnyitotta első üzletét, és úgy tűnik, a folyamat idén sem szakad meg. 2013-ban újra belépett a piacra a Nike egy új franchise partnerrel, a GAP hamarosan megnyitja zászlóshajó-üzletét a bővülő Árkádban, és a horvát Mlinar pékséglánc öt üzlettel jelenik meg Budapesten - nyilatkozta Csörgő Anita, CBRE magyarországi kiskereskedelmi részlegének vezetője.