Arra a kérdésre, hogy hol lesznek a jövő irodái jelenleg lehetetlen válaszolni - mondta Kalaus Valter, a VLK Consulting Kft ügyvezető igazgatója, majd hozzátette, hogy mindig vannak bizonyos trendek, szempontok amik befolyásolják a nagycégek választását.
Ezek viszont gyakran változnak, így nincs egyértelmű recept, hiszen minden cégnek kicsit más az elképzelése arról, hogy milyen a jó iroda - emelte ki Kalaus, aki szerint ami megmaradt, az az, hogy a lokáció, az elhelyezkedés máig nagyon fontos tényező maradt - igaz ez is cégtől függ, hiszen egy startupnak más a megfelelő, mint egy multinacionális cégnek.
Kapcsolódó
Hogyan választanak irodát a multik?
átgondoltanóvatosanalaposan megtervezett folyamat alapjánlegjobb ár-érték aránya alapjánaz általános és iparági trendeket (óvatosan) követveszofisztikált módszerek alapjánAz utóbbi időben egyre fontosabb kérdés lett, hogy zöld minősítésű legyen irodaház - mondta az ügyvezető igazgató, ám hozzátette, hogy egy felmérés szerint a bérlők számára ennél is fontosabb - a helyszín mellett -, a jó közösségi közlekedés, a bérleti díj és rezsi költsége, a bővíthető alapterület, de a hangulat is a zöld szempontok előtt van. Fontos szempont az is, hogy kerékpárral hogyan lehet eljutni az adott helyszínre - ebből a szempontból sokat fejlődött Budapest, de akad még tennivaló.
Mivel az utóbbi időben fontos szerepet kap a rugalmas munkaidő, ezért lényegesek a megfelelő távolságon belül elérhető szolgáltatások, például a posta, a fitneszterem, vagy akár egy gyermekmegőrző. Hasonlóan fontos kérdés a megfelelő mennyiségű parkoló, hiszen egy üzleti tárgyalás során gyakran az az első felmerülő kérdés, hogy meg tudok-e ott állni a kocsival - emelte ki a cégvezető. A magyar piac ugyanakkor rendkívül árérzékeny - hangsúlyozta Kalaus, aki szerint nagyon kevés olyan cég van, aki hajlandó plusz pénzt költeni egy zöld épületre, vagy jobb helyszínre. A multiknál a brand szintén fontos szerephez jut a választás során: nem például lehet túl hivalkodó az épület, hiszen az esetleg rossz üzenetet hordozhat.
Változik az is, hogy olyan alpiacok alakultak ki Budapesten, ahova15 éve elképzelhetetlen lett volna, hogy egy cég oda akar költözni. Ilyen például, hogy a dél-pesti piacon, az új Nemzeti Színház környékén már több bankközpontot is találunk, de hasonló a Corvin-projekt miatt kialakult alpiac - emelte ki Kalaus.
Többen mindig okosabbak vagyunk
Többfajta kommunikáció létezik: ahogy a munkatárs a céggel kommunikál, ahogy a cég az ügyféllel, de az is fontos, hogy a munkatárs hogy tud kommunikálni az ügyféllel - mondta az előadása során Vágó László, a Strabag Property and Facility Services Zrt. vezérigazgatója. Az interaktivitás mára egyre fontosabb lett, ezt elősegítendő pedig már több cég is kidobta a saját termékét, melyek segíthetnek ebben a kommunikációban, így érdemes ezeket használni az mindennapi üzleti életben is. A jövő üzemeltetési modelljébe tehát nélkülözhetetlen lesz a csapatmunka, az együttműködés, a kommunikáció és az interaktivitás - hangsúlyozta Vágó.
A vállalatot kell megérteni, nem az ingatlant
A cégek kezdik felismerni, hogy az ingatlangazdálkodásnak, mint önálló üzletágnak kell megjelennie a cégen belül - állapította meg Baross Pál, a Realaudit ügyvezetője, a BFVK Zrt. igazgatótanácsának elnöke, mondván az üzleti stratégiákat erre rá lehet építeni, így növelve az ingatlanportfolió hozzáadott értékét. A funkció, az elhelyezkedés, a helyigény, a minőség, a tulajdoni struktúra, a finanszírozási lehetőség, a flexibilitás kérdése - ezek mind fontos kérdések egy vállalkozás számára az ingatlan kiválasztása során. Éppen ezért jelenleg nagyon sok alternatív megoldás van arra, hogy hogyan alakítsuk ki az ingatlanjainkat - vélte a szakember. Sokat kell tudni a vállalatokról, arról, hogy milyen a víziója, a küldetése, hogy milyen termékei, szolgáltatásai vannak, hogy milyen értéket képvisel, hiszen ebből kell felépíteni az ingatlanportfóliót. Tudni kell tehát, hogy ki és miben gondolkodik, így összességében a vállalatot kell megérteni, nem az ingatlant - fogalmazott Baross.