A Közbeszerzési Értesítőben megjelent felhívás - egyebek mellett - magasépítési munkákra, így szerkezetépítésre, gépészetre, homlokzat- és tetőszigetelésre, nyílászáró cserére, hő- és vízszigetelésre, napkollektor és napelemes rendszerek kiépítésére szól.
Ez az MNV legnagyobb keretösszegű, négy évre szóló megbízása. Korábban kötöttek már egy hasonló keretmegállapodást, akkor várak, műemléki épületek tető- és homlokzatfelújítására kerestek vállalkozókat, 9 milliárd forint keretösszegben. Általában egy-egy projekt haladta meg a közelmúltban a milliárdos küszöböt: a Gül baba türbéjének és környezetének rekonstrukciója nettó 1,9 milliárd forintért, a Nemzeti Lovarda területén lévő épületek átalakítása és bővítése pedig 2,5 milliárdért. A 40 milliárd forintot egy projekt szerződéses értéke haladta meg: a 2017-es vizes világbajnokságra sürgősséggel készülő Dagály úszóaréna kivitelezése, nettó 43,4 milliárd forintért (ez a közbeszerzés nem volt nyilvános).
A most kiírt közbeszerzésen ajánlatot az a cég tehet, amelynek a megelőző három lezárt üzleti év egyikében sem volt negatív a mérlege, továbbá a saját tőkéje az utolsó lezárt üzleti évben elérte a 900 millió forintot. A referenciák ettől sokkal súlyosabbak. A pályázónak az elmúlt öt évből fel kell mutatnia egy legalább 6 milliárdos magasépítési, egy 800 milliós műemlék felújítási, egy 3,6 milliárd forintos sport célú épület építési vagy felújítási, továbbá egy 1,4 milliárdos mélygarázs és egy 2,2 milliárdos utólagos szigetelési referenciát. Az ajánlatokat március 6-ig lehet benyújtani, az értékelésnél a minőség és az ár 50-50 súlyszámmal szerepel.
A vagyonkezelő szerint így egyszerűbb
Az MNV eddig nem hirdetett meg ilyen magas keretösszegű tendert, az is szokatlan, hogy nem derül ki a kírásból, mely épületeket érinthetnek a felújítások és átépítések. A 40 milliárd forintos keretösszeg és a feladatok jellege ugyan valószínűsítené, hogy a kormányzati negyed budai Várba költöztetésével kapcsolatos munkákra keresnek kivitelezőket, ezt a felvetést azonban a Napi.hu megkeresésére a vagyonkezelő szervezet határozottan cáfolta. A projekttel kapcsolatos kormányhatározatok ugyanis nem határoznak meg feladatokat az MNV részére.
A vagyonkezelő a számos tervezett és eseti jellegű feladattal indokolja a keretmegállapodást. Szerintük az ilyen jellegű munkák jól sztenderdizálhatók, így a mostani eljárással lerövidíthetik az igényfelmérés, a beruházási döntés és a konkrét kivitelezési feladatok ellátása közötti időt.
Az állami beruházások száma növekvő tendenciát mutat, ezért az MNV szerint a keretmegállapodás lehetővé teszi, hogy a jövőben könnyebben tervezzék meg a beruházási költségeket. "A keretmegállapodásban rögzített egységárak alapul vételével sok esetben a kivitelezési tervezés részét képező beárazott költségvetés készítése kapcsán is hiteles adatokhoz jut társaságunk" - írta lapunknak küldött válaszában az MNV.
A vagyonkezelő a négyéves keretösszeget pedig az elmúlt évek beruházásai és a felmerült feladatok száma alapján határozta meg. A keretmegállapodásos eljárás alatt minden ingatlan kivitelezési tervet kaphat, de a munkavégzés csak a négy éves időtartam alatt történhet meg. (A konkrét munkákra a keretmegállapodásos eljáráson kiválasztott céggel, illetve cégekkel - legfeljebb három ajánlattevőt választanak ki - fognak külön eljárás keretében megállapodni.)