A háromlyukú híd íveit némileg megváltoztatva, az eredeti kövek felhasználásával 2020 elejére építik vissza - közölte a helyi sajtó az MTI szerint.

A Scheldt folyó fölött átívelő, 13. századi gótikus hídon végzett munkálatok a két oldalsó ív szűkítésével, valamint a pillérek kismértékű vékonyításával a legnagyobb, középső ív körülbelül 1-1 méterrel való kiszélesítését teszik lehetővé. A szakemberek szerint a munkálatok eredményeként az új építésű, nagyobb vízkiszorítású, 2000 tonnás hajók is biztonsággal áthaladhatnak a városon, a vízi közlekedés serkentése pedig a klímaváltozás elleni küzdelem céljait is segíti, ugyanis a vízi teherszállítás kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a kamionforgalom.

Charles Deligne, a Belgium déli, Vallónia nevű, francia nyelvű országrészében található kereskedőváros Hadtörténeti Múzeumának kurátora szerint ilyen kialakítású vízi városkapuból mindössze három maradt fent Európában, és közülük a tournai-i a legrégebbi.

A híd íveit nem először építik át. A középkori építményt a második világháborúban az angol csapatok robbantották fel, majd 1946 és 1948 között, a középső ívet kiszélesítve építették újjá a vízi közlekedés akkori igényeinek megfelelően. A parton található két, 1281-ben, illetve 1304-ben épített, kerek alaprajzú, Thieulerie és Bourdiel névre keresztelt torony a világháborús sérülések javításától eltekintve eredetinek tekinthető. Ezeket nem érintik a helyi közösség és a belga lakosság körében vegyes érzelmeket, évek óta tartó vitákat kiváltó munkálatok.

A tornyok tetőszerkezetét előzetesen acélhevederekkel erősítették meg az esetleges károsodások elkerülése érdekében - tájékoztatta a sajtót Christophe Van Muysen, a héten kezdődött építkezés felügyelője. Emellett mindkettőben rezgésérzékelőket helyeztek el, de az eddigi munkálatok során nem észleltek a szerkezetre veszélyes, határértéket meghaladó mozgásokat. Mint mondta, a boltíveket tartó pilléreket teljes mértékben elbontják. A két pillért a vízszint alatt nem kövek fogják alkotni, hanem egy, a folyó mészkőágyára 5 méter mélyen támaszkodó vasbeton szerkezet.

Az eredeti kövek felhasználásával is végzett munkálatok során a város emblematikus építményének számító, világörökségi védelem alatt álló híd ívei az eredetivel közel megegyező formájukat nyerik vissza már 2020 elejére.

A Hollandia, Belgium és Franciaország közötti hajózási útvonal zavartalanságának biztosítását célzó építkezés a tervek szerint 2021 végére fejeződik be - közölte az átépítés illetékese az MTI szerint.