A hónap eleje óta él a kannabisz rekreációs célú, személyes használatra történő termesztésének és fogyasztásának úgynevezett ellenőrzött legalizálását célzó törvény Németországban.
A rendőrség pontosítást, a fogyasztás méréséről szóló megoldást sürget, a szakmai szervezet pedig döbbenetének és aggodalmának adott hangot.
A Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) elnöke, Manfred Wirsch kemény hangú levélben hívta fel Volker Wissing szövetségi digitális és közlekedési miniszter figyelmét arra, hogy
- a törvény jelenlegi formájában súlyos problémákat okozhat a német utakon, mivel semmiféle korlátozást nem tartalmaz a sofőrök vezetés előtti, alatti marihuána-fogyasztására,
- szembe megy a Németország által is zászlóra tűzött Vision Zero program célkitűzéseivel, tudniillik, hogy 2050 után már Európa útjain senki ne haljon meg közúti közlekedési balesetben.
A német törvényhozás célja az volt, hogy a kannabisz-fogyasztás legalizálásával visszaszorítsa a szer feketepiaci kereskedelmét, megakadályozza a gyermekek és fiatalkorúak marihuána-fogyasztását, és hogy megakadályozza, vagy legalábbis csökkentse a marihuána hatóanyagának, a THC-nek a „veszélyes mennyiségű fogyasztását”
- emlékeztet a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.
Orvosi szempontból a marihuána fogyasztása után, de főleg annak hatása alatt azért veszélyes gépjárművet vezetni, mert az alkoholhoz és számos más legális és illegális droghoz hasonlóan rontja a fogyasztó koordinációs képességét, az ítélőképességét és csökkenti a reakcióidejét.
Kutatások bizonyítják e mellett, hogy
- a marihuána fogyasztása rontja a motoros készségeket,
- a sávkövetést és a kognitív funkciókat,
- és a benne lévő THC csökkenti a sofőr multitask-képességét.
A német közlekedésbiztonsági szervezet szerint aggodalomra ad okot az is, hogy az elfogadott törvény semmiféle értékhatárt nem állapít meg: nem határozza meg, hogy a Németországban a nem hivatásos sofőröknek 0,5 ezrelékig engedélyezett alkoholfogyasztáshoz hasonlóan, mekkora mennyiségű fű elszívása után vezethetnek még a sofőrök.
A törvény nem tiltja el a hivatásos sofőröket sem a marihuánától, miközben ők Németországban sem ihatnak munka közben.
A helyzetet csak bonyolítja, hogy a marihuána hatása és az, hogy egy adott mennyiség pontosan milyen mértékben befolyásolja egy sofőr vezetési képességét sokkal nehezebben állapítható meg, mint alkoholfogyasztás esetén.
Funk Sándor addiktológus a portálnak azt mondta:
az, hogy mennyi füvet szívott el valaki, nem mérhető ma még olyan egyszerűen, mint az alkohol esetében, nem is létezik erre a célra kialakított kipróbált protokoll.
A törvény értelmében Németországban a 18 éven felüliek április 1-től maximálisan 25 gramm kannabiszt birtokolhatnak, és csak saját fogyasztásra. Egy-egy lakásban legfeljebb három tő kendert termeszthetnek, ugyancsak kizárólag saját fogyasztásra, és legfeljebb 50 gramm mennyiségben.
A termesztés másik legális formája, amely július 1-től lesz engedélyezett, a legfeljebb ötszáz fős szövetkezet lesz. A nem üzleti alapon működő, úgynevezett kannabiszklubok azonban csupán a tagjaikat láthatják el termékükkel, havonta fejenként összesen 50 gramm mennyiségben.
A kannabisz használata továbbra is tilos közterületeken, iskolákban, sportlétesítményekben, valamint ezek száz méteres körzetében.