Az Oxfordi Egyetem és a Heineken nemzetközi kutatásának eredményei szerint gyökeres változáson megy keresztül, ahogyan a fogyasztók – különösen a fiatalok – az alkoholmentes italokhoz viszonyulnak. 

Az egyetem kutatói és a sörgyártó közös felmérése – melyben a világ öt országában 12 ezer főt kérdeztek meg – arra jutott, hogy a csoportnormák és a tradíciók szerepét egyre inkább átveszi a személyes értékek felvállalása, ami a tudatos, kiegyensúlyozott döntések felé tereli a fiatalabb generációkat. 

Jelentősen javult az elmúlt öt évben az alkoholmentes italok megítélése, és immár minden ötödik fogyasztó számára az alapértelmezett vagy a rendszeresen választott opciót jelentik ezek az italok

– derült ki a felmérésből, melynek főbb megállapításai az alábbiak voltak:

  • a megkérdezettek négyötöde elfogadottabbnak érzi a saját közegében az alkoholmentes változatokat – 68 százalékuk pedig maga is a fogyasztók közé tartozik;
  • társasági összejöveteleken a válaszadók 38 százaléka fogyaszt alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italokat;.
  • a kérdezettek fele nyilatkozott úgy, hogy előfordult, bár eredendően alkoholmentes italt választottak volna, a társaság felől érzékelt nyomás hatására inkább mégis alkoholos terméket fogyasztottak;
  • a megkérdezett felnőttek 26 százaléka azt állította, hogy kevesebb alkoholt fogyasztana (vagy egyáltalán nem is inna alkoholt), ha a barátai is így tennének;
  • átlagosan a megkérdezettek 13 százaléka nyilatkozott úgy – életkor szerint csökkenő mértékben –, hogy eltitkolja a barátai elől, ha alkoholmentes italt iszik;
  • a kutatásban részt vevők negyede pedig úgy érzi, magyarázkodnia kell, hogy miért választ alkoholmentes alternatívát.

Ez a hatás, vagyis az alkoholmentes italokat fogyasztók megbélyegzése ugyanakkor egyértelműen oldódni látszik – leginkább a fiatalabb generációk tagjainál – a friss kutatási tapasztalatok szerint. A vizsgált országok közül az alkoholmentes opció választásának elfogadottsága az Egyesült Királyságban a legmagasabb (63 százalék), és Japánban a legalacsonyabb (41 százalék) – olvasható a kutatás eredményeiről beszámoló közleményben.

„Sokak számára az alkohol már nem alapértelmezett társasági helyzetekben, helyette a tudatosabb fogyasztás irányába való elmozdulást látjuk. Mégis, azokban a kultúrákban, ahol az alkoholfogyasztást még mindig túlnyomórészt normának tekintik, ennek mellőzése megbélyegző lehet. Ez különösen igaz a Z és Y generációra. Az alkohol generációk óta központi szerepet játszik az emberek szocializációjában, ezért az alkoholfogyasztási szokásainkat övező domináns feltételezések és sztereotípiák is mélyen beivódtak a társadalomba”

– összegzett Charles Spence, az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológia professzora.