Az Oxfordi Egyetem és a Heineken nemzetközi kutatásának eredményei szerint gyökeres változáson megy keresztül, ahogyan a fogyasztók – különösen a fiatalok – az alkoholmentes italokhoz viszonyulnak.
Az egyetem kutatói és a sörgyártó közös felmérése – melyben a világ öt országában 12 ezer főt kérdeztek meg – arra jutott, hogy a csoportnormák és a tradíciók szerepét egyre inkább átveszi a személyes értékek felvállalása, ami a tudatos, kiegyensúlyozott döntések felé tereli a fiatalabb generációkat.
Jelentősen javult az elmúlt öt évben az alkoholmentes italok megítélése, és immár minden ötödik fogyasztó számára az alapértelmezett vagy a rendszeresen választott opciót jelentik ezek az italok
– derült ki a felmérésből, melynek főbb megállapításai az alábbiak voltak:
- a megkérdezettek négyötöde elfogadottabbnak érzi a saját közegében az alkoholmentes változatokat – 68 százalékuk pedig maga is a fogyasztók közé tartozik;
- társasági összejöveteleken a válaszadók 38 százaléka fogyaszt alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italokat;.
- a kérdezettek fele nyilatkozott úgy, hogy előfordult, bár eredendően alkoholmentes italt választottak volna, a társaság felől érzékelt nyomás hatására inkább mégis alkoholos terméket fogyasztottak;
- a megkérdezett felnőttek 26 százaléka azt állította, hogy kevesebb alkoholt fogyasztana (vagy egyáltalán nem is inna alkoholt), ha a barátai is így tennének;
- átlagosan a megkérdezettek 13 százaléka nyilatkozott úgy – életkor szerint csökkenő mértékben –, hogy eltitkolja a barátai elől, ha alkoholmentes italt iszik;
- a kutatásban részt vevők negyede pedig úgy érzi, magyarázkodnia kell, hogy miért választ alkoholmentes alternatívát.
Ez a hatás, vagyis az alkoholmentes italokat fogyasztók megbélyegzése ugyanakkor egyértelműen oldódni látszik – leginkább a fiatalabb generációk tagjainál – a friss kutatási tapasztalatok szerint. A vizsgált országok közül az alkoholmentes opció választásának elfogadottsága az Egyesült Királyságban a legmagasabb (63 százalék), és Japánban a legalacsonyabb (41 százalék) – olvasható a kutatás eredményeiről beszámoló közleményben.
„Sokak számára az alkohol már nem alapértelmezett társasági helyzetekben, helyette a tudatosabb fogyasztás irányába való elmozdulást látjuk. Mégis, azokban a kultúrákban, ahol az alkoholfogyasztást még mindig túlnyomórészt normának tekintik, ennek mellőzése megbélyegző lehet. Ez különösen igaz a Z és Y generációra. Az alkohol generációk óta központi szerepet játszik az emberek szocializációjában, ezért az alkoholfogyasztási szokásainkat övező domináns feltételezések és sztereotípiák is mélyen beivódtak a társadalomba”
– összegzett Charles Spence, az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológia professzora.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Volt NATO-tábornok: 2027-ben törhet ki a világháború, de már idén is nagy baj lehet

Leválasztanak minket? Trump és Putyin kézfogása átrajzolhatja a geopolitikai határokat

Botrány, román hallgatók tömegei rövidítették meg a diákhitel központot

Óvatosan kirándulgasson, tényleg szembe jöhet egy medve Nógrádban

Óriási támogatást kapnak a nyugdíjasok, ebből szépíthetik a házukat

Minél idősebb valaki, annál inkább nem hisz a médiának

Járványügyi vészhelyzet Szlovákiában, bevetik a katonaságot

Kidobhatjuk elavult számítógépünket: íme a Microsoft rossz híre

Rohamtempóban szállítják le az autókat, hogy elkerüljék a vámokat
