A brit kormány jóváhagyta a Royal Mail anyavállalatának, az International Distribution Services-nek (IDS) Daniel Kretinsky részére történő eladását. Az 500 éves postai szolgáltatást tulajdonló IDS-t a veszteséges működés miatt adják el 3,57 milliárd fontért (közel 1800 milliárd forint) a Daniel Křetínský által birtokolt EP Csoportnak.
Az egyesült királyságbeli törvények előírják a közszolgáltatás feletti hatalomátvétel nemzetbiztonsági felülvizsgálatát.
A vizsgálat során kitértek Kretinsky állítólagos oroszországi kapcsolataira és megalapozatlannak minősítették az ezzel kapcsolatos aggályokat.
A pályáját brünni (Brno) ügyvédként kezdő Daniel Kretinsky elsősorban közép- és kelet-európai energetikai érdekeltségeiről ismert, ő tulajdonolja az Eustreamet, amely az Ukrajnán, Csehország és Szlovákián keresztül futó vezetékeken – az unió hozzájárulásával – még mindig szállít orosz gázt. Ezenfelül ő birtokolja a West Ham United futballklub 27 százalékát és a Sainsbury 10 százalékát. Az elemzők 6 milliárd fontra (majd 3000 milliárd forint) teszik a cseh üzletember vagyonát.
Szigorú feltételek
A kormány megtartja az úgynevezett „aranyrészvényt”, melynek értelmében a kabinetnek is jóvá kell hagynia a Royal Mail tulajdonosi szerkezetének, székhelyének és adóügyi illetőségének bármilyen jelentős változását. Kretinsky a következő garanciák mellett hajtotta végre a tranzakciót:
- fenntartja az egyetemes szolgáltatási kötelezettséget (USO), vagyis a leveleket továbbra is hétfőtől szombatig, a csomagokat pedig hétfőtől péntekig köteles kézbesíteni a brit szolgáltató;
- nem csökkenti a nyugdíjtöbbletet;
- a következő öt évben megtartja a Royal Mail márkanevet, valamint a jelenlegi székhelyet és az adóügyi illetőséget az Egyesült Királyságban.
- elfogadja a szakszervezetek javaslatát, miszerint (2025-ig) nem kerülhet sor kötelező elbocsátásokra.
A szakszervezetek felé tett egyéb kötelezettségvállalások között szerepel, hogy a dolgozók 10 százalékos részesedést kapnak a Kretinsky részére kifizetett osztalékból. Ezentúl megállapodtak egy olyan munkavállalói csoport létrehozásában, amely havonta találkozik majd a Royal Mail igazgatóival, hogy a dolgozóknak nagyobb beleszólásuk legyen a vállalat irányításába.
A munkavállalókat képviselő szervezetek a hétvégén találkoztak az EP-csoport vezetőivel, hogy a további kötelezettségvállalásokat is kidolgozzák.
Működési nehézségek
A Royal Mailt egy évtizeddel ezelőtt választották le a brit postáról és privatizáltak. Az elmúlt években viszont komolyan romlott a pénzügyi nehézségekkel küzdő vállalat teljesítménye. Az Ofcom szabályozó hatóság a múlt héten 10,5 millió fontra bírságolta a postát, amiért nem tartotta be az első és másodosztályú postai küldemények kézbesítésére vonatkozó célkitűzéseket.
A hivatal szerint a Royal Mail rossz szolgáltatásai „mostanra aláásták a közbizalmat az Egyesült Királyság egyik legrégebbi intézménye iránt”.
A brit szolgáltató anyavállalata az International Distribution Services (IDS) elmondta, hogy külsőleg „jelentős” reformokat hajtott végre idén a javulás érdekében. Az IDS mérsékelt nyereséggel zárta a tavalyi évet teljes egészében a német és kanadai logisztikai és csomagküldő üzletágából származott, ellensúlyozva a Royal Mail veszteségeit – írja a BBC.
Kretinsky kiemelte, hogy komoly tervei vannak arra nézve, hogy milyen beruházásokkal lehetne javítani az 500 éves postai szolgáltató hatékonyságát.