Petr Fiala cseh kormányfő kedden, miután találkozott az ország vezetékhálózatát üzemeltető Mero állami cég vezetőségével, közölte:

Csehország már felkészült arra, hogy az orosz szállítások kiesése esetén azonnal teljes mértékben átálljon a nyugati irányból érkező kőolaj felhasználására.

Az olasz TAL kőolajvezeték bővítésének műszaki módosításai már készek, a technológia működőképes. Jelenleg a módosítások tesztelése és hivatalos regisztrációja folyik - mondta a miniszterelnök az MTI tudósítása szerint.

Az olaszországi Trieszt és a német Ingolstadt közti TAL vezeték bővítését Csehország kezdeményezte, a műszaki módosítások a múlt év végére elkészültek, a bővítés maga pedig idén az első félévben készül el.

Csehország 60 év után válik függetlenné az orosz Barátság kőolajvezetéktől. Továbbra is érvényes a kormány tavalyi döntése, hogy Csehország az idei év közepén teljes mértékben leválik az orosz kőolajról

- fogalmazott Petr Fiala, aki a Facebook-oldalára azt írta:

Oroszország már nem zsarolhat minket az olajszállítások leállításával. A TAL olajvezeték bővítése befejeződött!

Hozzátette még, hogy két év alatt sikerült megváltoztatni Csehország energiatérképét, megszabadulni az orosz gáztól való függőségtől, most pedig az orosz olajtól.

Szerinte ezek hozadéka 

  • az árstabilitás: kisebb kockázat a benzin, a dízel és egyéb termékek árának hirtelen ingadozására;
  • az energiabiztonság: Oroszország már nem zsarolhatja Csehországot az olajellátás leállításával;
  • a függetlenség: Csehország 60 év után végre megszünteti az orosz olajfüggőségét.

Az MTI tudósítása kitér arra is, hogy Csehország az utóbbi években a Barátság vezetéken keresztül kapta kőolajszükségletének mintegy 60 százalékát, a többi az Ingolstadtot és Kralupy nad Vltavout összekötő IKL vezetéken keresztül érkezett.

A bővítéssel a TAL, illetve az IKL kapacitása 4 millió tonna kőolajjal 8 millió tonnára nő. A többletet a nyugat-csehországi Litvínovban és Kralupy nad Vltavouban lévő kőolajfinomítók dolgoznák fel. Az Ingolstadt és Kralupy között létrehozott vezetéket a múlt század kilencvenes éveinek második felében helyezték üzembe.

Mindkét cseh kőolajfinomító tulajdonosa a lengyel Orlen Unipetrol. A cég közölte: a két kőolajfinomító átállása más kőolajra technológiai szempontból kész, 2023-tól már több országból származó kőolajat dolgoznak fel, az orosz kőolaj felhasználása folyamatosan csökken.

A Barátság és IKL vezetékek csehországi szakaszának üzemeltetője a Mero állami vállalat.

A TAL-PLUS projektről a cseh kormány 2022 novemberében döntött, reagálva az ukrajnai háborúra, a munkák 2023 májusában kezdődtek meg.

A projekt költségei 1,6 milliárd koronát (25,6 milliárd forint) tesznek ki, ezt a Mero saját bevételeiből finanszírozza, az állami költségvetést ezért nem terhelik - magyarázta Zbynek Stanjura pénzügyminiszter újságíróknak.

Egy háromhavonta egyszer kötelezően befizetendő adó hatására októberben jócskán megugrott az orosz költségvetés olaj- és gázbevétele szeptemberhez képest, de így is jelentősen elmaradt tavaly októberhez viszonyítva. Erről ITT olvashat bővebben.