Petr Fiala cseh kormányfő kedden, miután találkozott az ország vezetékhálózatát üzemeltető Mero állami cég vezetőségével, közölte:
Csehország már felkészült arra, hogy az orosz szállítások kiesése esetén azonnal teljes mértékben átálljon a nyugati irányból érkező kőolaj felhasználására.
Az olasz TAL kőolajvezeték bővítésének műszaki módosításai már készek, a technológia működőképes. Jelenleg a módosítások tesztelése és hivatalos regisztrációja folyik - mondta a miniszterelnök az MTI tudósítása szerint.
Az olaszországi Trieszt és a német Ingolstadt közti TAL vezeték bővítését Csehország kezdeményezte, a műszaki módosítások a múlt év végére elkészültek, a bővítés maga pedig idén az első félévben készül el.
Csehország 60 év után válik függetlenné az orosz Barátság kőolajvezetéktől. Továbbra is érvényes a kormány tavalyi döntése, hogy Csehország az idei év közepén teljes mértékben leválik az orosz kőolajról
- fogalmazott Petr Fiala, aki a Facebook-oldalára azt írta:
Oroszország már nem zsarolhat minket az olajszállítások leállításával. A TAL olajvezeték bővítése befejeződött!
Hozzátette még, hogy két év alatt sikerült megváltoztatni Csehország energiatérképét, megszabadulni az orosz gáztól való függőségtől, most pedig az orosz olajtól.
Szerinte ezek hozadéka
- az árstabilitás: kisebb kockázat a benzin, a dízel és egyéb termékek árának hirtelen ingadozására;
- az energiabiztonság: Oroszország már nem zsarolhatja Csehországot az olajellátás leállításával;
- a függetlenség: Csehország 60 év után végre megszünteti az orosz olajfüggőségét.
Az MTI tudósítása kitér arra is, hogy Csehország az utóbbi években a Barátság vezetéken keresztül kapta kőolajszükségletének mintegy 60 százalékát, a többi az Ingolstadtot és Kralupy nad Vltavout összekötő IKL vezetéken keresztül érkezett.
A bővítéssel a TAL, illetve az IKL kapacitása 4 millió tonna kőolajjal 8 millió tonnára nő. A többletet a nyugat-csehországi Litvínovban és Kralupy nad Vltavouban lévő kőolajfinomítók dolgoznák fel. Az Ingolstadt és Kralupy között létrehozott vezetéket a múlt század kilencvenes éveinek második felében helyezték üzembe.
Mindkét cseh kőolajfinomító tulajdonosa a lengyel Orlen Unipetrol. A cég közölte: a két kőolajfinomító átállása más kőolajra technológiai szempontból kész, 2023-tól már több országból származó kőolajat dolgoznak fel, az orosz kőolaj felhasználása folyamatosan csökken.
A Barátság és IKL vezetékek csehországi szakaszának üzemeltetője a Mero állami vállalat.
A TAL-PLUS projektről a cseh kormány 2022 novemberében döntött, reagálva az ukrajnai háborúra, a munkák 2023 májusában kezdődtek meg.
A projekt költségei 1,6 milliárd koronát (25,6 milliárd forint) tesznek ki, ezt a Mero saját bevételeiből finanszírozza, az állami költségvetést ezért nem terhelik - magyarázta Zbynek Stanjura pénzügyminiszter újságíróknak.