A világ legnagyobb vállalatai és szakmai szövetségei a nagy technológiai, banki, energetikai és vegyipari szektorokból az elmúlt években jelentősen megnövelték uniós lobbibüdzséjüket – írja a Euronews,

Egy új elemzés szerint a 162 legnagyobb vállalat és kereskedelmi szövetség az elmúlt évben együttesen 343 millió eurót költött az uniós jogalkotók és tisztviselők lobbizására.

2024 februárja és 2025 februárja között az éves lobbiköltségek 13 százalékkal, 2020 óta pedig közel harmadával nőttek – derül ki a Corporate Europe Observatory (CEO) és a LobbyControl nonprofit csoportok jelentéséből.

Ezek a becslések azonban még viszonylag konzervatívnak számítanak, hiszen a szervezetek közül csak azoknak kellett közzétenniük kiadásaikat, amelyek egymillió eurónál többet költöttek.

A legtöbbet nyilatkozó vállalatok és szövetségek között olyan nagy technológiai szereplők vannak, mint a Meta és a Microsoft, 9 millió eurós, illetve 7 millió eurós lobbibüdzsével, valamint az Európai Bankszövetség, a Shell energiaipari vállalat, a FuelsEurope, a Bayer, a Novartis, a BusinessEurope és az Európai Gyógyszeripari Szövetség (EFPIA).

Mivel a mesterséges intelligenciáról szóló törvény tavaly lépett hatályba, és az EU Bizottsága 2025-re tervezi a tiszta ipari megállapodás, a megfizethető energiáról szóló cselekvési terv, a kritikus gyógyszerekről szóló törvény és a megtakarítási és befektetési unió bevezetését, valamint a bürokrácia csökkentésére irányuló folyamatos törekvéseket, a lobbitevékenység költségvetésének növekedése várhatóan folytatódik.

Évek óta megfigyelhető a nagyvállalati lobbizás növekedésének tendenciája, de a környezetszennyező iparágak, például az energiaipar és az agrárkémiai ipar kiadásainak növekedése az elmúlt öt évben (44, illetve 31 százalék) egyértelműen a Green Deal körüli intenzív lobbizást tükrözi

– mondta Vicky Cann, a Vállalati Európa Megfigyelőközpont kampányolója.

Íme az első 10 helyezett

  1. Meta Platforms Írország, különböző leányvállalatok – 9 millió euró lobbipénz – 235 találkozó
  2. Microsoft Corporation – 7 millió euró lobbipénz – 215 találkozó
  3. Apple – 6,5 millió euró lobbipénz – 112 találkozó
  4. Google – 6 millió euró lobbipénz – 381 találkozó
  5. Amazon Europe – 5 millió euró lobbipénz –
  6. QUALCOMM – 4 millió euró lobbipénz – 66 találkozó
  7. DIGITALEUROPE – 3 millió euró lobbipénz – 205 találkozó
  8. Uber – 2, 25 millió euró lobbipénz – 86 találkozó
  9. Intel Corporation – 2 millió euró lobbipénz – 71 találkozó
  10. Telefonica – 2 millió euró lobbipénz – 141 találkozó

Az orosz helyzet egyre fokozódik, hatalmas összeget költ kábelei védelmére az unió

Közel egymilliárd eurót csoportosít át a költségvetésén belül a tenger alatti vezetékek védelmére az Európai Bizottság. Elsősorban a Balti-térségben tapasztalt orosz szabotázs akciókkal indokolták a magasabb védelmi kiadások szükségességét.
Bővebben>>>