A Meta Platforms lehetővé tette egy Facebook-oldal hálózatának több mint 4100 politikai hirdetés közzétételét, amelyek Románia EU-párti elnökjelöltjét, Elena Lasconit támadják , és szélsőjobboldali személyiségeket, köztük Calin Georgescut népszerűsítik a választások előtt - számolt be a Bloomberg.

A Reset Tech és a Check First digitális fenyegetésekkel foglalkozó kutatócsoportok jelentése szerint

a kampányt 25, látszólag különálló Facebook-oldalon futtatták. A kutatók szerint nem világos, hogy ki állt a hálózat mögött, amely a Facebookon és az Instagramon a politikai bejegyzések számát 264 909 euróval (279 610 dollárral) növelte.

Az oroszbarátnak nevezett, TikTok-kedvelő Georgescu megdöbbentő győzelme intenzív vizsgálat alá helyezte a közösségi média cégek szerepét. A román hatóságok a ByteDance  TikTok- jára összpontosítottak, és azzal vádolták a platformot, hogy „nagy nyilvánosságot és kedvezményes elbánást ” biztosít a korábban kevéssé ismert nacionalista jelöltnek. A Reset Tech és a Check First jelentése azonban azt jelzi, hogy a közösségi média szélesebb körű erőfeszítést tett a választások kimenetelének befolyásolására.

Románia legfelsőbb bírósága december 6-án megsemmisítette a romániai elnökválasztás első fordulós szavazását az orosz beavatkozással kapcsolatos vádak miatt, ami az első ilyen döntés a nemzet történetében. Ez azt követően történt, hogy a román titkosszolgálat nyilvánosságra hozta azokat a titkosított dokumentumokat, amelyek bemutatják, hogy Georgescu TikTok által vezérelt kampányát hogyan koordinálhatták külföldi „állami szereplők”. Egy dokumentum szerint Románia „agresszív orosz hibrid támadások célpontja ”. Moszkva tagadta a beavatkozást.

„Miközben a TikTok szerepe a dezinformáció felerősítésében a romániai választási kampány során reflektorfénybe került, az új bizonyítékok azt mutatják, hogy a Facebook és az Instagram Meta platformokat agresszív politikai üzenetek, ellenőrizetlen állítások és polarizáló narratívák terjesztésére használták fel” – írták a jelentés szerzői.

A Meta nem kívánta kommentálni a jelentést, de utalt Nick Clegg, a globális ügyekért felelős elnök múlt heti megjegyzéseire. „Nem látunk bizonyítékot arra, hogy komoly incidensek történtek volna romániai platformjainkon” – mondta akkor az elnök újságíróknak, hozzátéve, hogy a cég „szinte napi” kapcsolatban állt a román hatóságokkal.

A jelentésben leírt hirdetések Georgescut, aki egyébként nem nyilatkozott a hatóságoknak a kampányfinanszírozásáról, „elnök hazafiként” ábrázolják, aki a mintegy 19 milliós nemzetet védi a politikai berendezkedéssel szemben. A Mentsétek meg Romániát Unió vezetőjét, Lasconit „ördögként” és a Nyugat bábjaként jellemezték, míg a hivatalban lévő Klaus Iohannist „diktátorként” minősítették Lasconi támogatása miatt. A hirdetések egy része George Simiont, a Nemzeti Szövetség a Románok Szövetségéért párt vezetőjét is támogatta.

A kutatók a Facebook-kampányt a Meta Ad Library segítségével azonosították, amely részleteket közöl a vállalat közösségi média platformjait használó hirdetőkről. A hirdetéseket augusztus óta 199 millió alkalommal nézték meg.

Így derítették ki, hogy a regisztrált hirdetők profiljában Facebook-oldalak voltak, amelyek hír- vagy szórakoztató oldalként nevezték meg magukat, az adminisztrátorok többsége pedig Romániában található,  A jelentés szerint az oldalakról hiányoztak a jogi vagy szerkesztői információk, és sokakat megosztott IP-címek, azonos webdizájn, valamint közös e-mail- és hirdetéstechnológiai konfigurációk kapcsoltak össze, ami központosított irányítási struktúrát jelez.

A jelentés megerősíti a Context román sajtóorgánum korábbi megállapításait, amelyekből kiderült, hogy a Szövetség a Románok Uniójáért szervezet a propaganda és az összeesküvés-elméletek felerősítése érdekében hírportáloknak álcázott, hiteles Facebook-oldalak hálózatát fejlesztette ki.