A PlimSoll Zrt. vezérigazgatója szerint az év elején kirobbant krízishelyzet továbbra sem javult, és a jemeni húszi támadások következtében a hajók jelentős része továbbra is elkerüli a Vörös-tenger érintett szakaszátírja a TrendFM.

Szalma Botond szerint a szuezi csatornán történő átkelés annyira veszélyessé vált, hogy már se a hajók nem akarják megkockáztatni a kilövést vagy a munkásokat érő sérüléseket, illetve már a biztosító társaságok sem akarják vállalni a felelősséget az esetleges károkért.

Lassan általánossá váló globális konténer és hajózási raktér hiány tapasztalható a nemzetközi kereskedelemben. Ennek hátterében a járatkimaradások és a kikötői forgalom (áru fogadása, tárolás, kiadása) lassulása áll. A válsághelyzet még a covid-19 kapcsán kezdődött és az olyan elengedhetetlen munkaerő kimaradását eredményezte, mint például a kamion sofőrök, darukezelők, illetve kikötői dokkmunkások, ez azonban mára sem oldódott meg teljesen.

A legnagyobb problémát jelenleg a konténer utánpótlás hiánya jelenti, amely az elrugaszkodott árak miatt egyre sürgetőbb.

A szakértők szerint már a világ legforgalmasabb,  szingapúri kikötőjében is szokatlanul hosszú, egyhetes kirakódási idők vannak. 

E mögött részben a Vörös-tengeri krízis okozta afrikai kerülőút áll, mivel megnő a konténerek körforgási ideje. A fuvardíjak is az eget érik lassan, hiszen már alig maradnak el a covid-19 alatti értékektől.

Szalma szerint, azonban felesleges még kétségbe esni, a konténergyártók utol fogják érni magukat, és a fuvarárak is vissza fognak csökkeni az eddig megszokotthoz.

Újabb háború közeleg? Fokozódik a helyzet Jemennél is

Öt drónt és két rakétát lőtt le az amerikai hadsereg a Vörös-tengeren, és megsemmisítettek egy húszi járőrhajót is.
Bővebben--->