Több száz építési szerződést mondott fel a moszkvai főpolgármesteri hivatal, mert attól félnek, hogy az új létesítmények tovább súlyosbítják a helyzetet a már amúgy is a "közlekedési összeomlás" szélén álló városban − közölte Szergej Szobjanyin főpolgármester. Szerinte a felmondások "kulturáltan" zajlottak, megtérítik a beruházók eddigi költségeit, és soknak alternatív építési helyszínt ajánlottak fel. A felbontott szerződések összesen kilencmillió négyzetméterre szóltak − ez megfelel 30 darab Empire State Buildingnek. Pedig már tavaly szigorítottak és visszafogták az építkezéseket: egyedül a belvárosban 1,3 millió négyzetméternyi ingatlan tervezett építését tiltották meg.

A drasztikus lépésekre a 2010-ben hatályba lépett és elhibázottnak bizonyult városfejlesztési program miatt kényszerültek. Ez még arra épült, hogy Moszkva lakossága 2025-re éri el a 12 milliót, valójában ez már most 11,6 millió, ehhez jön a naponta érkező kétmillió ingázó. A helyzetet súlyosbítja, hogy a főváros munkahelyeinek 40 százaléka a központba koncentrálódik, ahol a lakosoknak csak 8-9 százaléka él. Ezt egyedül közlekedésszervezéssel nem lehet megoldani. A megváltás a Nagy Moszkva tervtől jöhet − a kormány ennek érdekében 148 ezer hektárnyi területet csatolt a fővároshoz, amin 12 alternatív városközpontot létesítenek. Ez új utat jelent a várostervezésben − policentrikus várost hoznak létre. Ezek elsősorban a jelenleg a város ősi központjába szorult hivataloknak, irodáknak adnak helyet, de 40 millió négyzetméternyi lakóingatlan is lesz, főleg bérlakások. Moszkva területe a "földfoglalással" több mint kétszeresére nőtt, elnyelt két kisvárost − Scserbinkát és Troickot −, valamint 19 kisebb települést, így az orosz főváros lakóinak száma egyetlen nap alatt több mint 232 ezer fővel nőtt, népsűrűsége viszont az eddigi négyzetkilométerenként 10 700-ról 4600-ra csökkent. Szobjanyin szerint a még államfőként Dmitrij Medvegyev által javasolt terv megvalósítása lehetővé teszi egy 20 milliós főváros harmonikus fejlődését − írta a RIA Novosztyi. Ráadásul a város kibővítése a szkolkovói innovációs parkkal, új tudományos központokkal és a nemzetközi pénzügyi központtal rengeteg munkahelyet teremt − nem is szólva a szinte hihetetlen építkezés jelentette megrendelésekről az építőanyag-ipartól az acélgyártáson át a bútoriparig. A grandiózus munkát öt év alatt akarják befejezni.

Tervezői szerint ez végre megszabadítja Moszkvát a már elviselhetetlen, többórás közlekedési dugóktól. A 2010-es terv 2025-re várta, hogy ezer moszkvaira 380 személyautó fog jutni − ehelyett már 400 van, és gyorsan nő a számuk. Ezért a közlekedési káosz minél gyorsabb enyhítése érdekében a most felmondott ingatlanépítések helyett a pénzt 150 kilométernyi új metróvonal és 220 kilométer helyi vasút építésére, kerékpárutak és -parkolók létrehozására fordítják. Lemondanak viszont a negyedik moszkvai körgyűrű építéséről, amiből eddig csak 10 kilométer készült el, több mint kétmilliárd dolláros költséggel, és a város költségvetése nem lenne elég a 100 kilométeres út megépítésére − írta a The Moscow Times.