Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) vasárnap késő este közölte, hogy az Alaska Airlines kényszerleszállásában érintett Boeing 737 MAX 9 típusú repülőgépből kulcsfontosságú hiányzó alkatrészt találtak egy külvárosi ház hátsó udvarán.

A dugóajtó leszakadt az Alaska Airlines repülőgépének bal oldaláról pénteken, az oregoni Portlandből való felszállást követően, útban a kaliforniai Ontarióba, nyomáscsökkenést okozva a gépben, és arra kényszerítve a pilótákat, hogy visszaforduljanak, és biztonságosan leszálljanak mind a 171 utassal és a hat fős személyzettel a fedélzeten.

A Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) szombaton elrendelte 171 Boeing MAX 9 típusú repülőgép ideiglenes földre helyezését, amelyekbe ugyanezt a mintegy 27 kg súlyú panelt szerelték be, és amely egy főként fapados légitársaságok által használt opcionális kijárati ajtót takar.

Az eltűnt dugóajtó vasárnap került elő egy „Bob” néven azonosított portlandi iskolai tanár által a Cedar Hills szomszédságában, aki a hátsó kertjében találta meg – mondta Jennifer Homendy, az NTSB elnöke, aki nagyon megkönnyebbült, hogy megtalálták a kulcsfontosságú hiányzó alkatrészt a baleset okának meghatározásához.

A szerkezeti csoportunk az ajtó az ajtó összes alkatrészét meg fogja vizsgálni. Megnézzük a festék átvitelét, hogy milyen állapotban volt az ajtó, amikor megtalálták. Ez sokat elárulhat arról, hogy mi is történt

– foglalta össze Homendy.

Sokkal jobb hangrögzítők kellenek

A dugóajtó elvesztéséből származó erő elég erős volt ahhoz, hogy repülés közben szétrobbantsa a pilótafülke ajtaját, amit félelmetes lehetett átélni az NTSB elnöke szerint. Egy laminált ellenőrző lista, amelyből egy gyorsreferenciát készítettek, kirepült az ajtón, míg az első tiszt elvesztette a fejhallgatóját. A kommunikáció így komoly problémát jelentett. 

A pilótafülke hangrögzítője nem rögzített semmilyen adatot, mert azt felülírták, ezért ismét felszólították a szabályozó hatóságokat, hogy írják elő a meglévő repülőgépek utólagos felszerelését olyan rögzítőkkel, amelyek a jelenleg előírt két óra helyett 25 órányi adatot rögzítenek.

A légitársaság szerint a kiírást minden esetben teljes mértékben kiértékelték és megoldották a jóváhagyott karbantartási eljárások szerint, és az összes vonatkozó FAA előírásnak teljes mértékben megfelelve. Az Alaska Airlines hozzátette, hogy belső szabályzata van arra, hogy az egyes rendszereken többszörös karbantartási kiírással rendelkező repülőgépeket korlátozza a hosszú, víz feletti repüléseken.

Földön rekedt repülőgépek

Az FAA vasárnap közölte, hogy az érintett Boeing MAX 9-es repülőgépek flottája – beleértve a más légitársaságok, például a United Airlines által üzemeltetett gépeket is – mindaddig a földön marad, amíg a szabályozó hatóság meg nem győződik azok biztonságáról. A szükséges ellenőrzések 4-8 órát vesznek igénybe, így a repülőgépek nagyon gyorsan visszatérhetnek a szolgálatba.

Az FAA-nak jóvá kell hagynia a Boeing ellenőrzési kritériumait, mielőtt az vizsgálatok befejeződnek, és a repülőgépek újra repülhetnek. Az Alaska Airlines vasárnap késő este közölte, hogy még mindig nem kapta meg az utasításokat a Boeingtől. Az Alaska Airlines vasárnap 170, hétfőn pedig további 60 járatot törölt, és közölte, hogy a repülési tilalom miatt az utazási zavarok várhatóan legalább a hét közepéig tartanak. A United, amely 79 MAX 9-esét hagyta földön, vasárnap 230 járatot, azaz a tervezett indulások 8 százalékát törölte.

2019-ben a globális hatóságok az összes MAX repülőgépet szélesebb körű, 20 hónapig tartó repülési tilalom alá vonták, miután a rosszul megtervezett pilótafülke-szoftverrel összefüggésbe hozható etiópiai és indonéziai balesetek összesen 346 ember halálát okozták.