Az elektromos járművekhez tartozó mikrochipeket gyártó, 3 milliárd eurós gyár építésére irányuló projektet, amelyet egykor az „ipari forradalom visszatérésének” részeként üdvözölt Olaf Scholz, most felfüggesztették, mivel az ország csúcstechnológiai feldolgozóiparának válsága egyre csak mélyül – írja a The Guardian.
Az amerikai Wolfspeed cég és a német ZF autóalkatrész-beszállító elhalasztotta a terveket, mert állításuk szerint kétségek merültek fel a chipek életképességével kapcsolatban.
A lépés azonban csak tovább nehezíti az így sem túl fényes gazdasági helyzetet, miután az Intel amerikai chipóriás két nagy gyára esetén is komoly késedelmeket jelentett be, valamint a Volkswagen is fontolgatja az esetleges gyárbezárásokat.
A Wolfspeed és a ZF a nyugati Saar-vidéken található Ensdorfban tervezett projektet a kiábrándító fogyasztói kereslet miatt is kénytelen volt felfüggeszteni. Az amerikai vállalat közölte, hogy a németországi tervek befagyasztásáról szóló döntéshez az is vezetett, hogy a hazai gyáraiban folyó termelésben „szilárd előrelépés” történt.
A javuló termelékenységünkkel, valamint az EV-piac jelenleg prognosztizált lassabb felfutásával párosulva úgy gondoljuk, hogy rendelkezünk a szükséges kapacitással a jövőre nézve
– mondta a vállalat szóvivője.
A ZF szóvivője elmondta, hogy az amerikai vállalat volt az, amelyik úgy döntött, hogy nem folytatja az építkezést, amely eredetileg 2023 nyarán kezdődött volna, és akár 1000 embert is tudott volna foglalkoztatni.
A projekt felfüggesztése súlyosbítja a Nemzetközi Valutaalap által kedden jelzett borús nemzetgazdasági kilátásokat. A szervezet szerint a német gazdasági növekedés idén stagnálni fog, és 2025-ben mindössze 0,8 százalékkal emelkedik, amivel a legrosszabbul teljesítő ország lesz a fejlett országok között.
A Wolfspeed és a ZF 2023 februárjában Olaf Scholz német kancellár és Robert Habeck gazdasági miniszter jelenlétében jelentette be, hogy 2,75 milliárd euróért megépítik a „világ legnagyobb, legfejlettebb” szilíciumkarbid alkatrészgyárát. A szövetségi és állami támogatás a tervek szerint 515 millió eurót tesz ki.
A ZF, amelynek elektromobilitási részlege súlyos problémákról számolt be, azt tervezi, hogy 2028-ig 54 ezer fős németországi létszámának negyedét leépíti az elektromos járművek iránti lassú kereslet miatt. A Wolfspeed vegyesvállalathoz mintegy 170 millió euróval kívánt hozzájárulni.