Nizza polgármestere pénteken lemondott arról a szándékáról, hogy betiltják a nagy tengerjáró hajók kikötését a dél-franciaországi nagyvárosban, csupán korlátozzák a kikötések számát, miután kompromisszumos megoldást találtak az érintett települések polgármestereivel.

Christian Estrosi ezt azután közölte, hogy fogadta Paul Watson aktivistát, a Sea Sepherd biodiverzitást és tengeri ökoszisztémákat védő szervezet alapítóját az ENSZ harmadik, óceánokkal foglalkozó, júniusban Nizzában esedékes konferenciája (UNOC 3) előkészítése keretében.

Januárban Franciaország ötödik legnagyobb városának a polgármestere rendeletben tiltotta ki a 900 főnél többet szállító nagy tengerjáró hajókat a dél-franciaországi nagyváros vizeiről, a választékos turizmust részesítve előnyben a túlturizmussal szemben. A kisebb, rendszerint luxusminőségű hajókat továbbra is várják Nizza kikötőjébe.

A tengerjáró hajók nemzetközi szövetsége (CLIA) döbbenten fogadta a nizzai polgármester rendeletét, amely nagy vihart váltott ki a part menti települések önkormányzati képviselői, a tengerészek, kereskedők és taxisok körében is. Nagy örömmel fogadták viszont a zöldképviselők.

Az érintett polgármesterekkel történő konzultációk után Christian Estrosi március 7-én nyújtja be a kikötői tanácsnak a közegészségügyi kihívások és a helyi gazdaság támogatása közötti kompromisszumos javaslatát.

  • A villefranche-sur-mer-i kikötőben évente csak 65 kikötést engedélyeznek a tengerjáró hajóknak, de egyszerre csak egy tengerjáró hajó tartózkodhat a kikötőben, az engedélyezett méretről később döntenek.
  • 2025-re a nizzai kikötő honlapja szerint tengerjáró hajók közel 90 kikötését tervezték a villefranche-sur-mer-i kikötőbe, közülük mintegy húsznak a kapacitása meghaladja a 2500 utast.

A Nizzába tervezett 125 kikötés közül csak mintegy tíznek nagyobb 450 főnél a kapacitása.

Tízezer marha gázképződésével azonos mennyiségű metánt okád egyetlen óceánjáró egy év alatt

A tengerjáró hajók károkozásához képest Európa összes autójának szennyezése semmiség. Csakhogy amíg Norvégia büszke arra, hogy az országban az elektromos autók száma meghaladja a benzinesekét, a fjordokat ellepik a turistákkal érkező szennyező luxushajók. Itt vannak a részletek >>>