Vasárnap népszavazást tartanak Párizsban, mivel a főváros vezetése kezdeményezte, hogy 500 – eddig jórészt az autósok által használt – utat tegyenek sétálóutcává.  Ez már a harmadik, a levegő- és életminőség javítását kezdeményező népszavazás a francia városban, ahol 

  • egy a 2023-as referendumon  jóváhagyták az e-robogók betiltását,
  • tavaly pedig a nagy terepjárók parkolási díjának a megháromszorozásáról döntöttek.

Zöldítenek Párizs vörös urai 

„Az elmúlt 25 évben fokozatosan visszaszereztük a közterületeket a gyalogosforgalom számára, a gyengéd közlekedés számára, és a »kertes utcákkal«, hogy tüdőt hozzunk létre a városrészeken belül, azokon a helyeken, ahol élünk” – mondta a Reutersnek Patrick Bloche alpolgármester. 

A városháza adatai szerint Párizs autóforgalma több mint a felére csökkent azóta, hogy a szocialisták a századfordulón átvették a hatalmat.

A 2014 óta hivatalban lévő Anne-Hidalgo polgármester közpolitikai elképzeléseinek szintén fontos pontját jelenti a metropolisz zöldebbé tétele. Ennek részeként 84 km kerékpársávot hoztak létre 2020 óta, minek köszönhetően 71 százalékkal ugrott meg a kerékpáros közlekedés.

2020 óta már 10 ezer parkolóhelyet szüntettek meg a francia fővárosban, és további 10 ezer újabb parkolóhely felszámolásáról döntenek a mostani referendumon

A fent említett változások ellenére – az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint – Párizs még mindig lemaradásban van a zöldítés terén, a város területének mindössze 26 százalékát teszik ki a zöld felületek, szemben az európai fővárosok 41 százalékos átlagával.

Külvárosi ellenérvek

A változások kritikusai szerint a városháza intézkedései egyre nagyobb kihívást jelentenek a külső kerületekben élő, de a városközpontban dolgozó (és vásárló) 10 millió ember számára, mivel a tömegközlekedési hálózat hiányosságai miatt autó nélkül komoly nehézséget jelent eljutni a munkahelyükre.

Az autótulajdonlási adatok jól szemléltetik a helyzetet, míg Párizs központjában minden harmadik háztartásnak van gépjárműve, addig a külvárosi háztartások kétharmada rendelkezünk autóval. 

Amennyiben a többség igennel szavaz a referendumon, akkor közel 700-ra emelkedik a sétálóutcák száma a francia fővárosban, ami alig több Párizs utcáinak az egytizedénél.