A spanyol városoknak 2024-re kerékpáros- és gyalogosbarátabbá kell válniuk - különben az uniós finanszírozás elvesztését kockáztatják - írja a euronews.
Az EU 2021-ben támogatást nyújtott a tagállamoknak az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodásra és a fenntartható növekedésre. Azóta több millió eurót költöttek a zöld mobilitásra, például gyalogosövezetek, alacsony kibocsátású zónák és kerékpársávok kialakításába, de sok spanyol város önkormányzata csak lassan hajtotta végre a fejlesztéseket.
Az ENSZ Környezetvédelmi Programja szerint a városok felelősek a globális CO2-kibocsátás mintegy 75 százalékáért, aminek a közlekedés az egyik fő oka.
Annak érdekében, hogy az EU elérje a 2030-ig 55 százalékkal, 2050-ig pedig 90 százalékkal csökkentett kibocsátási célokat, a városok és települések milliárdos uniós forrásokhoz jutottak hozzá a fenntartható közlekedési kezdeményezések végrehajtásának céljából.
Spanyolország fenntartható mobilitási stratégiája szerint a cél az, hogy 2030-ra 35 százalékkal csökkenjen a személygépkocsi-használat, ezért az 50 000 lakosnál nagyobb településeknek alacsony kibocsátású zónákat kell bevezetniük, amelyekben a forgalmas központi területeken korlátozzák a forgalmat és a szennyező autótípusokat.
A 2024-es felülvizsgálat célja, hogy az uniós támogatásokat rendeltetésszerűen használják fel, és hogy a finanszírozásból megkezdett projekteket be is fejezzék. A beígért munkálatok 25 százalékával az év végéig végezni kell, ha meg akarják tartani a támogatásokat.