A jövő év januárjától életben lépő CAFE (Clean Air for Europe, azaz Tiszta Levegőt Európának) néven futó új EU-s emissziós szabályok várhatóan drasztikus változásokat hoznak az új autók piacán a kontinensen. Több autógyártó is rákényszerül, hogy bizonyos modelleket, változatok és egyes meghajtásokat beszüntessen – írja a Toyota sajtóközleményében.
A szabályozásban előirányzott büntetési tételeket azonban részben vagy teljes egészében a gyártók kénytelenek beépíteni az új autók áraiba, amelyek markáns áremelkedéseket hozhat a jövőben.
Ennek hatásai alól még olyan, a zöld autózás szinonimájának tekintett autómárkák sem tudnak teljesen mentesülni, mint az Európában több mint 75 százalékban környezetbarát, elektrifikált autókat értékesítő Toyota, vagy a japán gyártó prémium márkája, a kontinensen 99 százalékban részben vagy teljesen elektromos autókat eladó Lexus.
A gyártóknak alapvetően vagy bírságot kell majd fizetniük, ami eladott autónként akár több ezer eurót is elérhet (ez több százezertől a több millió forintig is terjedhet), vagy a gépjárműveket olyan technológiákkal kell felszerelniük, amelyek csökkentik a károsanyag-kibocsátást, ezáltal viszont áremelésre kényszerítve a vállalatokat.
Ez számokban kifejezve egy tipikus családi autó esetében – amelynek CO2-kibocsátása körülbelül 140 g/km –
a gyártónak közel 5 ezer eurós, azaz nagyságrendileg kétmillió forintos bírsággal kell számolnia.
Az egyetlen megoldás az áremelésre az ügyfelek részéről tervezett új autó vásárlás előre hozása lehet. A vállalatok ezt kihasználva az év végéig komoly kedvezményeket kínálnak a készleten lévő modelljeire és modellváltozataira, hiszen ezeket 2025-től már magasabb áron kéne értékesíteniük.
Az EU átfogó célja a gazdaság egészére vonatkozóan az üvegházhatású gázok nettó kibocsátásának legalább 55 százalékos csökkentése 2030-ig az 1990-es szinthez képest, 2050-re pedig a klímasemlegesség elérése.
Kifejezetten az autóiparra vonatkozó célkittűzés, hogy az EU járműparkjának (személygépjárművek és kisteherautók) átlagos éves CO2-kibocsátási szintje 2021-hez képest a következő mértékben csökkenjen:
- 15 százalékkal 2025 és 2029 között,
- 55 százalékkal az új személygépkocsik és 50 százalékkal az új kisteherautók esetében 2030 és 2034 között,
- 100 százalékkal 2035. január 1-jétől.
A gyártóknak tehát határérték túllépésekor súlyos pénzügyi szankciókkal kell szembenézniük, amely 95 eurót jelent mindegy egyes g/km CO2-kibocsátás után, amennyiben az újonnan forgalomba helyezett autó gyári értéke meghaladja a határértéket.
Meglepődhetnek az autósok, nem várt húzás a Jaguártól
A Jaguar bemutatta új logóját, amely a brit kiejtést hivatott hangsúlyozni. Eközben a vállalat belép egy új korszakba, amellyel folyamatosan közelít a teljesen elektromos járművek felé.Bővebben>>>
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Nem vesződnek az árrésstoppal, jöhet az állami boltlánc

Teljes vasúti leállás az egész országban, az oroszok hackelhették meg a rendszert

Kötéltáncot járnak, bármikor kitörhet egy komolyabb felkelés

Fájni fog: a kormány terve káoszt okozhat az ingatlanpiacon

Még azelőtt bukhat a kormányfő, hogy a hatalom a kezébe kerülne

Volt NATO-tábornok: 2027-ben törhet ki a világháború, de már idén is nagy baj lehet

Putyin lebukott, egész végig ez lehetett a háború célja?

Tovább bővül a Hungaroring

Egy hónap alatt bekrepált a lengyel kiskereskedelem, már élelmiszerre sem költenek
