Milyen céllal kezdett el blogot írni? Hobbiszintű érdeklődés vagy szakmai tudás köszön vissza a posztokban?
Azért indítottam el a Dotkomot 2010-ben, mert úgy láttam, hogy a magyar médiában nincsenek megfelelői a neves nemzetközi (jellemzően amerikai) tech blogoknak, amik a témát nem csak valami elszigetelt hóbortként, hanem a gazdaság egyik kiemelten fontos területeként kezelik. Engem viszont egyre jobban érdekelt ez a világ pénzügyi, tőzsdei szempontból, és az életem is úgy alakult, hogy tudtam a blogra kellő időt és energiát szánni. A célja szimplán annyi volt, hogy strukturált módon kezdjek el beletanulni a szektor működésébe, és ez a tanulás még egyáltalán nem ért véget.
Bízom egyébként benne, hogy valamilyen szakmaiság is visszaköszön azért a Dotkomon, hiszen az elmúlt bő hat évet gazdasági, pénzügyi elemzéssel töltöttem, dolgoztam online médiában, és jelenleg is Magyarország egyik legnagyobb online brókerszolgáltatójának elemzőcsapatát vezetem.
Milyen forrásból származnak az információk?
Ezerféle forrásból dolgozom, amikben az a közös, hogy teljesen nyilvánosak. Vállalati közlemények, pénzügyi beszámolók és nemzetközi hírportálok, semmi meglepő. A jó elemzésnek szerintem nem a titkok kiszivárogtatása, hanem a nyilvános információk értelmezése és újabb nézőpontok megtalálása a célja. Az igazi "aha" élményt az adja, ha sikerül összekapcsolni egymástól látszólag távol eső dolgokat, amik ott hevernek mindenki szeme előtt, de nem vonta le a következtetést belőlük még senki.
Keresték már meg cégek véleményvezérnek?
Időről időre előfordulnak ilyen megkeresések, de konkrét együttműködésig nem jutott egyik sem. Részben azért, mert nem szívesen köteleződnék el egy cég mellett (bár nyilván lehet ezt is transzparensen és a tartalom értékét megőrizve csinálni), részben pedig mert a blog jelenleg csak hobbi, ezért nem biztos, hogy tudnám garantálni az ilyen együttműködésekhez szükséges rendszerességet. Ezzel együtt nyitott vagyok és örülök mindenféle megkeresésnek, ami új diskurzust indít el.
Van valami oka annak, hogy az Apple ilyen kiemelt szerepet kap a posztokban?
Az Apple megkerülhetetlen téma egy tőzsde tech blogon. A világ legnagyobb technológiai cége és az egyik legforgalmasabb és legnagyobb figyelemmel követett részvény a világon, a cég ráadásul a legforróbb piaci szegmensekben működik, legalábbis a fogyasztói termékek terén. Ezzel együtt néha már én is sokallom az Apple-lel foglalkozó bejegyzéseket a Dotkomon, főként termékbejelentések és gyorsjelentések környékén szalad el velem a ló. Ilyenkor tudatosan szoktam utána tartani egy kis szünetet.
Ír másik blogot?
Volt már több blogom a Dotkomot megelőzően, de most ez az egyedüli. Vannak ötleteim, hogy miről lehetne még "hiánypótló" és érdekes blogot írni, de időm erre az egyre is alig jut.
Miért érezte fontosnak egy gazdasági tech blog létrehozását? Léteznek más hasonló tematikájú blogok?
Az volt a benyomásom, hogy egy-két üdítő kivételtől eltekintve a tech szektorral felületes "kütyüblogok", a külföldi blogokat szolgai módon lefordító oldalak és kőkemény szakbarbár IT-portálok foglalkoztak itthon, a pénzügyi vonalat pedig többségük hanyagolta. Ma már a gazdasági súlyának sokkal inkább megfelelő módon kezelik a témát a médiában, de az is lehet, hogy csak az én figyelmem élesedett ki, és ezek a források mindig is ott voltak a palettán.
Az egóm azt mondatná velem, hogy nincs a Dotkomhoz hasonló blog itthon, de ez valószínűleg nem igaz, mert nincs benne semmi nagy ördöngösség. Több tényező együttállása kell viszont hozzá: némi tőzsdei-pénzügyi háttér mellett valamiféle affinitás a technológiai témák és az online média iránt, és nem árt, ha mindehhez írási kényszer is társul. Egyik sem varázslat, könnyen tanulható dolgok, de mégsem gyakori ez a kombináció.
Ősszel ünnepelte a Dotkom második születésnapját - milyen tapasztalatokkal gazdagodott a blog elindulása óta?
A legfontosabb, hogy a magyar online médiában is van igény és pozitív visszajelzés a szakmai (nemcsak tech vagy tőzsdei) tartalom iránt a bikiniblogok és önjelölt gazdaságpolitikai-közéleti megmondók ellenállhatatlan áradatában is. Soha nem lesz milliókat megmozgató téma a Dotkomé, de megvan a kellő bázisa, nyilván az Apple-höz és Facebookhoz hasonló, nagyon populáris cégek miatt is.
Hogyan lehet megküzdeni a trollokkal? Érdemes egyáltalán ezzel próbálkozni?
Küzdeni nem szabad velük, mert éppen az troll-lét lényege, de azt sem tartom jó megoldásnak, ha egy blogon teljesen kiiktatják a kommentelést. Nagyon sok értékes hozzászólás született már a Dotkomon, egyiket-másikat érdemes lenne külön posztként is kiemelni. A módszerem a trollok ellen egészen egyszerű, azonnal örökre kitiltok bárkit a kommentelők közül, ha úgy érzem, teljesen öncélú, agresszív vagy bántóan oda nem illő a hozzászólása. Mára szinte teljesen eltűntek ezek, de lehet, hogy csak mázlim van.
Gazdasági tematikájú blogok esetében gyakran találkozunk azzal a jelenséggel, hogy bármennyire keressük, kutatjuk a blogger személyét, azt homály fedi. Ön mennyire titkolja személyiségét?
A bloggerséghez hozzátartozik az "írói álnév", de a valódi kilétemet egyáltalán nem titkolom, és szerintem akadály is lenne fejlődésben. Egyedül azt tartom fontosnak hangsúlyozni, hogy a Dotkom a privát játszóterem, nem a munkámból fakad. Ha viszont sikerül egy ilyen privát homokozóban minőségi dolgokat előállítani, az nagyon erős pozitív hatást gyakorol a munkámra, szakmai fejlődésemre, és visszafelé is igaz ez: névvel és arccal vállalva hitelesebb, ami a Dotkomon megjelenik. Nem mellékesen engem is arra késztet, hogy csak olyan dolgokat írjak le Dr. Justice-ként, amit Somi Andrásként is elmondanék bárhol, bárkinek.
Mit gondol, az okostelefonok megjelenésével nőtt a részvénypiacokon történő aktivitás?
Sajnos a részvénypiaci aktivitás egyáltalán nem nőtt mostanában, sőt, látványosan csökkent itthon és külföldön egyaránt. Ez szorosan összefügg a válsággal, egy ilyen akut krízis után általában megjelenik egyfajta apátia a részvénypiacokkal szemben. Ez kevésbé látszik az amerikai tech óriások piacán, de olyan kis tőzsdéken, mint a magyar, súlyos nyomokat hagy.
A kérdés hosszú távon viszont egyértelműen releváns, őszintén hiszek benne, hogy az online tőzsdei kereskedés - a valós részvénypiacon, nem a szemfényvesztő forex- és hasonló szolgáltatásokban - óriási felfutás előtt áll Magyarországon és a világon is. Nem kimondottan az okostelefonok miatt, az is inkább ugyanannak a szemléletváltozásnak az egyik látványos megnyilvánulása, ami az online tőzsdézést is hajtja.
Az online szolgáltatások iránti igény és nyitottság éppen abban a rétegben a legerősebb, amelyik az előttünk álló években a megtakarításai és kockázatvállalási kedve révén egyébként is a legaktívabb lehet a tőzsdén. A tőzsdézés ráadásul ideális online közösséget formál, nem véletlen, hogy egyre több startup igyekszik ötvözni a tőzsdézést a közösségi médiával. Nagyon izgalmas fejlődésnek néz elébe ez a szegmens, és Magyarországon sok aspektusa még szinte érintetlen ennek a területnek.
Tavaly novemberben kisebb szünet volt a Dotkom-on - hogyan döntött az újraindítás mellett?
A szünet kényszerű volt, a munkám mellett túl kevés időm jutott a blogra. Aztán egyszer megembereltem magam, és úgy döntöttem, mégis szakítok rá időt, mert hiányzott. Sajnos a tartalom továbbra is rendszertelen egy kicsit, mert a munkám elé nem helyezhetem a szórakozást, de azért igyekszem tartani a tempót.
Nőtt az olvasottsága a Goldenblogon elért szép eredmény óta?
A Goldenblogon elért második hely vagy egy ilyen interjú, mint ez a mostani, nagyon nagy megtiszteltetés, de sokkal inkább presztízst jelent, nem konkrétan mérhető extra olvasókat. Olvasottságot csak a rendszeres tartalommal lehet növelni: ha van sok új jó bejegyzés, akkor lesz sok olvasó is.
Melyik ajándéknak örülhetünk jobban: egy iPhone 5-nek vagy egy Apple részvénynek?
Jelen pillanatban egy iPhone 5 drágább jószág (szolgáltatófüggetlenül), mint egy Apple részvény, hosszú távon viszont a részvény jó eséllyel több hasznot hoz, míg a telefon csak veszít az értékéből, úgyhogy e tekintetben inkább a részvénynek kell örülni. Még úgy is, hogy szerintem 530 dollár körüli áron az Apple távolról sem a legvonzóbb technológiai részvény a piacon, de azért túlértékeltnek sem mondanám, és még mindig ott lapul a lehetőség, hogy ismét feltalál valami csodaterméket a cég.