A Költségvetési Tanács elkövetkező, törvényi kötelezettségéből eredő feladata az első félév gazdasági eredményeinek értékelése - hangsúlyozta az elnök. Arra a kérdésre, hogy véleményezik-e a parlament nyári szünete előtt benyújtása kerülő jövő évi költségvetési sarokszámokat, Kovács Árpád azt felelte: erre akkor kerülhet sor, ha a sarokszámokat költségvetési törvényként tárgyalja a parlament, hiszen a 2013-as költségvetési törvényt az eddigi menetrend szerint szeptember 30-ig kell véleményeznie a KT-nak.

A hosszú távú tervezés indokolja, hogy a költségvetés sarokszámait és az adótörvényeket ne az év végén, hanem már nyáron fogadja el a parlament - mondta az Tóth G. Csaba, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. kutatási igazgatóhelyettese az MTI-nek. Az elemző szerint a hosszú távú tervezés nemcsak az ország érdeke, hanem az Európai Unió elvárása is. A konvergenciaprogramban középtávra kellett rögzíteni a legfontosabb gazdasági mutatókat, így a GDP arányos államháztartási hiányt, amely 2013-ra 2,2, 2014-re 1,9 százalék és középtávon 1,5 százalék. (A maastrichti kritériumok 3 százalék alatti hiányt tartalmaznak, jelezve, hogy kiegyensúlyozott költségvetésre kell törekedni.)

A hosszú távú költségvetési politikában horgonyra van szükség, amely elsősorban a hitelességet szolgálja - magyarázta Tóth G. Csaba, s ez akkor valósul meg, ha tervezés során rögzített sarokszámok a lehető legközelebb esnek a későbbi tényadatokhoz. A hitelességhez a sarokszámok betartása mellett a stabil adópolitika is hozzátartozik - tette hozzá a szakértő.