Az Európai Parlament (EO) kedden a motorkerékpárokra, egyes pótkocsifajtákra és lakókocsikra is kiterjesztette a kötelező műszaki vizsga követelményét, és hatékonyabbá tette a haszongépjárművek közúti műszaki ellenőrzését - közölte az EP magyarországi tájékoztatási irodája. "Magas színvonalú műszaki vizsgát vezetünk be" - jelentette ki a közúti járműellenőrzés témájával foglalkozó német néppárti képviselő, Werner Kuhn. A képviselők döntése alapján 2016-tól minden tagállamban kötelezővé lesz a motorkerékpárok, 2018-tól pedig a mopedek kötelező műszaki ellenőrzése. A mopedekkel kapcsolatos döntés hatékonyságát az Európai Bizottság még megkérdőjelezheti.

Az EP a két tonnánál nehezebb pótkocsikra és a 750 kilogrammnál nehezebb lakókocsikra is kiterjesztette a kötelező műszaki vizsgát, emellett támogatta a 3,5 tonnánál nehezebb pótkocsikra érvényben lévő szabályokat.

A parlament a jelenleg is érvényben lévő négy évben szeretné megszabni az első műszaki vizsga érvényességi időtartamát, majd a négy év elteltével két évente kellene műszaki vizsgára vinni a járművet.

A haszongépjárművek közúti ellenőrzése

Az EP egy kockázatértékelő rendszer felállítását is javasolta annak érdekében, hogy a haszongépjárművek közúti műszaki ellenőrzése hatékonyabb legyen. A tagállamok által összeállított lista alapján az ellenőrzések a műszaki vizsgákon sorozatosan rosszul teljesítő járműparkok üzemeltetőit vehetnék célba. "A közúti ellenőrzések során minden országban mást vizsgálnak meg, ezért van szükség a szabályzás uniós harmonizálására" - mondta Olga Sehnalová, a közúti műszaki ellenőrzések témájáért felelős cseh szociáldemokrata képviselő. A képviselők a könnyű haszongépjárműveket is a szabályok hatálya alá vonták.

A jármű forgalmi dokumentumai

A járműre vonatkozó okmányokat nemzeti elektronikus regiszterben kell tárolni. Így javul a tagállamok közötti információcsere és a lopott járművek adásvételének megakadályozása is egyszerűbbé válik. "Az elektronikus adatbázison alapuló információcserének köszönhetően biztosak lehetünk majd benne, hogy az EU útjain közlekedő járművek megfelelnek a biztonsági követelményeknek" - mondta Vilja Savisaar-Toomast, a forgalmi dokumentumok témájáért felelős észt liberális képviselő.

Az EP egyetért az Európai Bizottsággal abban, hogy a járművek műszaki vizsgájára vonatkozó jogszabályokat rendeletek formájában kell megfogalmazni azért, hogy a szabályok minden tagállamban közvetlenül alkalmazandók legyenek. A tagállamok ennél szigorúbb szabályokat is megfogalmazhatnak.

Az EP kedden módosító indítványokat fogadott el a bizottsági javaslathoz, és az így született dokumentum szolgál majd az Eupa Tanáccsal folytatott tárgyalások kiindulópontjául - áll az iroda közleményében.