E változásokkal együtt élve a világ fejlett postai szolgáltatói újraértékelik szerepüket, s pozícionálják magukat az e-gazdaságban. A Magyar Posta Rt. üzleti stratégiáinak (levél-, csomag-, pénzforgalom, e-commerce, logisztika stb.) is az elektronikus gazdaság kihívásaira való felkészülés, az új elvárásoknak történő megfelelés a legjelentősebb eleme. Ez alapján a jövő postaigazgatásának működési modelljét- az Egyetemes Postaegyesület (UPU) ajánlását is figyelembe véve- jelentős mértékben az elektronizáció, a hálózati interaktivitás, a meglévő képességeknek az értéklánc mentén történő bővítése, integrációja határozza meg. Ez azt jelenti, hogy egyrészt a Magyar Posta domináns szereplője kíván lenni az elektronikus kereskedelemnek, másrészt a tervezett több ezer végpontot összekötő online és offline postai adathálózatunkkal az állami feladatok egy részének ellátásában, a lakosság, a kis- és közepes vállalkozások kiszolgálásában jó pozíciókra törekszünk, továbbá alapvető irányultságunk a postai szolgáltatások interneten keresztül történő értékesítése. E célok érdekében a Magyar Posta Rt. folyamatosan fejleszti értékesítési, logisztikai, informatikai képességeit, ERP-rendszereit, e céloknak alárendelten korszerűsíti ügyfélkapcsolati rendszerét, értékesítési hálózatát, alakítja partnerkapcsolatait. A Magyar Posta számára kívánatos piaci pozíciók megalapozására az elektronikus kereskedelem b2c (business-to-consumer) és b2b (business-to-business) szegmensében is már megvalósult üzletekről beszélhetünk, nagy erőkkel folyik a cég front office és back office tevékenységét egyaránt korszerűsítő Integrált Posta Hálózat (IPH) telepítésének első üteme, az SAP vállalatirányítási rendszerének teljes vállalati folyamatokat lefedő telepítése, folyamatosan bővítjük a Teleposta házak hálózatát. Az új üzleti lehetőségeket megalapozó és lehetővé tevő infrastrukturális beruházások mellett több üzletfejlesztési projekt készíti elő a Magyar Posta jó piaci szereplését az elektronikus világban. Az elektronikus kereskedelem b2c-piacának logisztikai kiszolgálásában a Magyar Posta piacvezető, a küldemények körülbelül 95 százalékát cégünk juttatja el a megrendelőkhöz. Az alaptevékenységünkből adódó piaci aktivitás mellett 1999 októberében elindítottuk a Posta Click-Pakk (PCP) szolgáltatást, amelynek keretében mára körülbelül 300 termék számára biztosítunk értékesítési csatornát a tömeg- és direkt marketingtől a megrendelések felvételén, teljesítésén keresztül a különböző fizetési módok menedzseléséig. A megrendelések felvételét, kezelését, a hagyományos (levél, telefon, fax) módszereken túl internetes áruházzal is támogatjuk, melynek látogatottsága folyamatosan növekszik. Napjainkra a megrendelt áruk értéke megközelíti a 100 millió forintot. A PCP működtetésével és tervezett továbbfejlesztésével a Magyar Posta integrátori szerepét reális célnak tartjuk, ugyanis cégünknek számos olyan versenyelőnye (például az értékesítési folyamat egy kézből való menedzselése, jelentős számú végpont, ügyfélkapcsolatok stb.) van a potenciális konkurenciával összehasonlítva, mely alapján képesek vagyunk az értékteremtő folyamat több elemének megvalósítására, a marketing, ügyfélkapcsolati, megrendelési, megrendelésteljesítési és fizetési funkciók megoldására. Az online megjelenés, a megrendelési és fizetési tranzakciók, a megrendelésteljesítés és a háttérrendszerek minősége alapján meghatározható e-commerce-sikerkritériumok és a Magyar Posta meglévő képességei közel állnak egymáshoz, illetve az eltérések kezelhetők, a szükséges fejlesztések finanszírozhatók. A b2c kezdeményezés mellett a Magyar Posta 2000. augusztus 1-jétől teljes körű logisztikai szolgáltatás nyújtásával jelentős mértékben hozzájárul a hazai könyvpiac első b2b-kereskedelmi megoldásának sikeréhez. A Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. és a Magyar Posta a könyvkiadók és a kiskereskedők kapcsolatában olyan új üzleti modellt valósít meg, amely a piaci szereplők számára biztosítja a marketing- és értékesítési funkciók támogatását, a logisztikai szolgáltatásokat és a pénzügyi elszámolások megoldását. Mindezt az interneten, a webtechnológián alapuló informatikai rendszerrel, professzionális, ipari méretekben megvalósított, hatékony logisztikai háttérrel teszi úgy, hogy míg az értékesítési és pénzügyi elszámolási feladatok a Sunbooks Kft. direkt tevékenységében valósulnak meg, addig a logisztikai funkciókat (nyomdákból történő beszállítás, raktározás, komissiózás, csomagolás, szállítás, kézbesítés, visszárukezelés) outsourcing formájában a Magyar Posta biztosítja. Az üzlethez kialakított 11 ezer négyzetméteres, több millió könyv kezelését lehetővé tevő raktárrendszer, az anyagmozgatási és információáramlási technológia szorosan illeszkedik a Sunbooks e-kereskedelmi megoldásához, egyben a Magyar Posta számára olyan új lehetőségeket, a fejlesztés során felépített tudásbázist jelent, mely kiválóan alkalmas további közös üzletek kialakítására, más termékek, más piaci szereplők kiszolgálására is. A Magyar Posta menedzsmentje úgy látja, hogy komplex logisztikai megoldásunkkal, garantált idejű kézbesítésünkkel számos napjainkban elavult árubeszerzési és ellátási mechanizmus, kereskedelmi rendszer megváltoztatásában, korszerűsítésében partnerek tudunk lenni, a b2c-piac mellett kiemelten a b2b-szegmensben (például gyártókereskedő, nagykereskedőkiskereskedő közötti forgalomban) és a vállalatközi elektronikus kereskedelemben. Az üzletüzlet (b2b) viszonylatban szervezett kereskedelmi rendszerekben- hasonlóan a b2c-szegmenshez- nem kizárólag logisztikai szerepkört szánunk magunknak, üzlettől függően vállalkozunk a teljes kereskedelmi és logisztikai megoldás biztosítására, lehetőséget látunk befektetői szerepkörre, továbbá például saját beszerzési tevékenységünkhöz kapcsolódóan market place szolgáltatás igénybevételére. Úgy gondoljuk, hogy a fentiek jól körvonalazzák a piac kihívásait és a Magyar Posta erre adható válaszait, vállalható szerepeit. Cégünk törekszik arra, hogy az új évezredben a vevői és üzleti igényeknek, a piaci kihívásoknak és a tulajdonosi elvárásoknak megfelelően az elektronikus kereskedelem markáns, megbízható szereplőjévé váljon.