Módosítaná a gáz-, valamint a villamosenergia-törvényt a kormány, további jogkörökkel bővítve a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) működését. A Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter által benyújtott törvényjavaslat a nagykereskedelmi energiapiacok integritásáról és átláthatóságáról szóló 2011-es európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
Az 1227/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet a piaci szereplőkre, valamint az úgynevezett hivatásszerűen ügyletek bonyolító személyekre vonatkozó kötelezettségeket állapít meg, többek között a bennfentes kereskedelem tilalmára, a bennfentes információk közzétételének kötelezettségére, a piaci manipuláció és a piaci manipuláció megkísérlésének tilalmára, valamint bizonyos piaci információknak a szabályozó hatóság, a MEKH részére történő megküldésére vonatkozóan.
Másolat készülhet
A villamos energiáról (VET) és a földgázellátásról szóló törvényt (GET) módosító javaslat értelmében a hivatal a fenti kötelezettségek betartását két eljárás keretében ellenőrzi. Egyrészt ellenőrzési eljárás keretében vizsgálja a hivatásszerűen ügyleteket bonyolító személy fenti kötelezettségének teljesítését, másrészt nagykereskedelmi piacfelügyeleti eljárás keretében vizsgálja a bennfentes információk közzétételének kötelezettségére, a piaci manipuláció és a piaci manipuláció megkísérlésének tilalmára vonatkozó kötelezettség teljesítését.
Ebbe az irányba már egy tavaly novemberi energetikai salátatörvény-tervezet is tett lépéseket, akkor az áram-nagykereskedelmi piacon kialakuló ajánlati és ügyleti árak vizsgálata és kialakulásuk elemzése, illetve az ennek érdekében a kereskedőnél való tájékoztatás kérése is a MEKH feladatkörébe került. A friss módosító további konkrétumokkal egészíti ki a jogkörét, amennyiben az ellenőrzési eljárás során jogosult bármilyen adathordozóról másolatot készíteni és a tárolt adatokat átvizsgálni. Az egykori energiahivatal ennek értelmében jogosulttá válik védett adat megismerésére és a cselekménnyel szorosan összefüggő személyes adat kezelésére is.
A MEKH a jövőben megismerheti és kezelheti az ügyfélre vonatkozó, a számlaforgalommal, a terhelendő és a jóváírandó számla számával, tulajdonosával, a terhelés, a jóváírás jogcímével és az átutalás pénzforgalmi azonosító kódjával; továbbá az elektronikus hírközlésről szóló törvényben meghatározott előfizetői állomás számával vagy egyéb azonosítójával, a hívó és a hívott előfizetői számokkal, valamint a hívás és egyéb szolgáltatás dátumával és kezdő időpontjával kapcsolatos adatokat. Az adatok megismeréséhez azonban az ügyész előzetes jóváhagyása szükséges.
Titoktartási kötelezettség
Ezzel azonban nincs vége az extra jogok sorának, mindezen túl a hivatal a nagykereskedelmi piacfelügyeleti eljárás szempontjából valószínűsíthetően további bizonyítékokkal rendelkező természetes személy beazonosításához szükséges családi- és utónév, születési név és lakcím megismerésére és kezelésére is jogosítványt kap a törvényalkotótól a javaslat valószínű elfogadása esetén. Az új adatkezelési feladatok kapcsán a korábbi VET és GET kiegészül a hivatal köztisztviselőinek titoktartási kötelezettségét előíró részlettel, amely kötelezettség a köztisztviselői jogviszony megszűnését követően is fennmarad. Ehhez kapcsolódóan a törvényjavaslat az üzelti titok fogalmát a 'közigazgatási eljárási törvény által védett titok' kifejezéssel helyettesíti.
A módosító a bennfentes információkra vonatkozó közzétételi kötelezettség mellett az Európai Unió szerveivel folytatott nemzetközi együttműködésre vonatkozó szabályozást is érintené. Ennek értelmében a miniszter megküldi az Európai Bizottság részére a belső energiapiac működésével vagy az Európai Unió energiaellátásának biztonságával kapcsolatos, harmadik országgal kötött kormányközi megállapodásokat. A miniszter ezeket a dokumentumot bizalmassá minősítheti, ha nyilvánosságra hozataluk hátrányosan érintheti az érintett felek tevékenységét. Ebben az esetben a miniszter a dokumentumot - a tagállamok felé továbbítható, bizalmas adatokat nem tartalmazó - összefoglalóval együtt küldi meg az Európai Bizottság részére.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) tervezett összevonása miatt a módosító a PSZÁF helyett az MNB-t nevezi meg a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos együttműködő partnerként.