Az idén februárban indította el az egyik, forgalmát tekintve nem túl jelentős utalványforgalmazó cég, a Puebla Kft. az Utalványtőzsde elnevezésű projektet. A munkavállalók a számukra nem megfelelő béren kívüli juttatásként kapott utalványaikat becserélhetik itt valami jobbra. Például a vegetáriánus család a sonkautalványt csokoládéutalványra vagy a sportutalványt kultúrautalványra.
A projekt azt hirdeti közvetetten, hogy úgy lehet optimalizálni a bérezést, ha a lehető legtöbb, lehetőség szerint adómentes juttatást kikéri a munkavállaló, utána pedig egy másodlagos piacon meg is lehet szerezni ezért azt, amire valóban szükség van. Ezzel főleg akkor jár jól a munkavállaló, ha adómentes juttatást dob be, s magasabb adóval terheltet kap vissza - sportutalványért étkezési jegyet például. A rendszer megfelel a törvény minden betűjének, hiszen az utalványok nem névre szólnak, azokat így elvben simán lehet cserélgetni.
Etikai kérdések
Az más kérdés, hogy a lapunk által megkérdezett, név nélkül nyilatkozó szakértő szerint azért ez legalábbis etikai kérdéseket felvet. Az állam ugyanis biztosan nem azért támogatja a juttatásokat adókedvezménnyel, hogy azoknak egy másodlagos piaca jöjjön létre. Kérdés, hogy mi lehet egy ilyen lépés következménye: ha egyértelművé válik, hogy a juttatást nem arra használják ami, s ez tömeges méreteket ölt, az állam megpróbálhatja ezt kivédeni, de meg is szüntetheti az egész rendszert.
Ennek elég kicsi a valószínűsége, hiszen a pillanatnyi adatok szerint nem tobzódik az érdeklődőkben az utalványtőzsde. Kevesebb, mint 700 regisztrált tag valamivel több mint 20 millió forint értékben kötött üzletet - ez a nagyjából 900 ügyletre vetítve húszezer forint feletti átlagot jelent. A tőzsdét működtető társaság valójában nem határoz meg árfolyamokat - ez nem is célja. Állítása szerint névérték közelében váltja az utalványokat, a különbözet pedig az ő jutatéka.
Ennek mértéke változik, egyszer 100 ezer forint Erzsébet-utalványért 96, máskor 95 ezer forint Tesco-utalványt ad. (A legutóbbi húsz ügyletet mutató táblázat az Utalvanytozsde.hu oldalon egyébként a Tesco-utalványok rendkívüli népszerűségét mutatja.) A módszertan, illetve a számítási mód azonban nem ismert - legalábbis kontraktuskötés előtt nem nyilvános, munkatársunk annak nem akadt nyomára. A 100 ezer forintos ajánlat mögött egyébként biztosan nem egy magánszemély áll saját utalványaival -sokkal valószínűbb, hogy szervezett ajánlattételről van szó, egy munkavállaló ugyanis legfeljebb évi 60 ezer forint utalványt kaphat kedvezményesen.
Nem éri meg a macera?
A viszonylagos sikertelenség oka az lehet, hogy az érdeklődői kör és a platform tipikus használói nem esnek egybe. Jellemzően ugyanis az ragaszkodik a papír alapú utalványokhoz, aki nem szeretne már bajlódni semmivel, csak fel akarja használni az utalványát. Vagyis ők vélhetően nem fognak szívesen az interneten üzletelni. Aki meg hajlandó volna erre az ideális eredmény elérése érdekében, az eleve olyan juttatást választ, ami sokoldalúbban felhasználható. Persze vannak, akik ezzel is szeretnének a lehető legjobban járni..
(millió forint) | |
2008 | 47 |
2009 | 150 |
2010 | 364 |
2011 | 578 |
Forrás: céges beszámolók |