A tavalyi év utolsó negyedévében a DHL vette át a vezetést az adathalászok népszerűségi listáján. A vírushelyzet miatt általánosságban is megnövekedett rendelések mellett, az ünnepi időszakban az ajándék-kiszállítások száma is rásegíthetett arra, hogy a DHL váljon a csalók kedvenc szolgáltatójává. Magyarországon gyakran a bankok és a kiskerláncok kerülnek célkeresztbe, legalábbis ez a cégek adnak ki rendszeresen figyelmeztetést. Így tett pár hete például a magyar Lidl vagy éppen a Spar.
Visszatérve a DHL-re: a nemzetközi csomagküldő vállalat éves szinten több mint 1,6 milliárd csomagot szállít, így bárkinek a telefonszámát is érik el az adathalászok, annak jó eséllyel lehet folyamatban levő rendelése. Ilyenkor az áldozat jellemzően egy linkkel ellátott sms-üzenetet kap a rendelése állapotáról, esetleg még vámügyi problémákra is hivatkozva. A link megnyitásával rendszerint vagy az adott cég honlapjait utánzó felülettel találkozik, ahol személyes adatait kérik, vagy automatikusan letölt egy keylogger (billentyűzetfigyelő) applikációt. Az ilyen programok a háttérben futva figyelik az áldozat összes releváns felhasználói felületre való belépését, például a Gmail, vagy Facebook bejelentkezéseit is.
A Nemzeti Kibervédelmi Intézete legutóbb márciusban adott ki riasztást adathalászattal kapcsolatban, akkor még a FedEx csomagküldő nevében érkezett a legtöbb ilyen sms. Az NKI szerint, ilyenkor a legjobb ha figyelmen kívül hagyjuk a linket, és magunk nyitjuk meg a szolgáltató oldalát, ott jelentkezünk be és nézünk utána az esetleges problémáknak. Ha valaki ilyen esetet észlel, akkor azt a [email protected] e-mail címen, vagy nki.gov.hu weboldalon jelentheti be, megadva a csaló által használt számot és az üzenetben található linket.
A DHL arculatára egyébként a feltárt esetek 23 százalékában hivatkoztak a tavaly október-decemberi időszakban. Őt követi a Microsoft 20, és a WhatsApp 11, a Google 10, és a Linkedin 8 százalékkal.