Áder János, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke felidézte, hogy az Under2 mozgalomhoz csatlakozó települések és országok vállalták, hogy 2050-re 1990-hez képest 80 százalékkal csökkentik károsanyag-kibocsátásukat.
A mozgalomhoz a magyarországi megyei jogú városok is csatlakoztak 2018-ban. „Ezeknek a vállalásoknak a teljesítése az ország presztízse szempontjából is fontos” – mutatott rá a volt államfő.
Sopron és Salgótarján is a befutók között
Sopron és Salgótarján polgármestere is megerősítette, hogy városuk tudja teljesíteni a kitűzött célt.
- A soproni panelfelújítási programban az ottani panellakások több mint 90 százalékát renováltak épületgépészeti és energetikai szempontból. A program finanszírozását az állam, az önkormányzat és az adott társasház fedezte.
- A közvilágítás korszerűsítésekor a város mintegy 6000 villanyoszlopából 2500 kapott ledes fényforrást, így csökkent az energiafogyasztás.
- A Zöld busz program nagy kérdése a finanszírozás, mert Sopronban 27 busz biztosítja a közösségi közlekedést, amelyek cseréje meglehetősen költséges lenne.
- A városban bővítik a kerékpárutakat, ami a turizmus miatt is fontos.
- A zöldítési program keretében pedig új közparkokat hoznak létre, továbbá támogatják azokat a céges beruházásokat, amelyek napelemmel biztosítják a szükséges energiát.
Drága a zöldenergia, gyűjtenek a kivitelezésre
Farkas Ciprián soproni polgármester után Fekete Zsolt, Salgótarján polgármestere a podcastban elmondta, hogy a város elkötelezett az elektromos közlekedés bevezetése ügyében, ugyanakkor a tervekben szereplő 40 elektromos busz és az önkormányzati ingatlanok zöldenergiával való ellátása és annak finanszírozása még nem kivitelezett. Jelenleg Salgótarjánban is főként azok használják a tömegközlekedést, akiknek ingyenes.
Salgótarjánban is megkezdődött a lámpák ledes cseréje, és ez 50 százalékos energiamegtakarítást eredményez. A várost kerékpárút szeli át, bevezető szakaszán több mint száz fát ültettek.
A polgármester megjegyezte, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátását mintegy 60 százalékkal sikerült csökkenteni 1990-hez képest, amelyben a gyárak bezárásának is nagy szerepe volt.
(Eisenkrammer Nóra)