A Napi Gazdaság keddi számának cikke
Már évek óta ismert elem a rendszerben a feltételes adómegállapítás, vagyis amikor egy adott ügylet adózásbeli megítélésével kapcsolatban kikérik a minisztérium véleményét. Ha ebben elfogadja a tárca az adott ügyletet − amely nyilván kedvezőbb adózásról szól −, akkor azt később az adóhatóság sem vitatja.
Kapcsolódó
Biztonság - szépséghibákkal
Ezzel eddig csak akkor járt pórul egy társaság, ha időközben a jogszabály is megváltozott, vagyis megszűnt a hivatkozott kedvezmény, mentesség vagy értelmezés − vagy amikor a cég vétett a nagyon szigorú tartalmi és formai követelmények ellen. A jogszabályok kedvezőtlen változása ellen adna védelmet a most benyújtott verzió, a tartós feltételes adómegállapítás. A tervek szerint bizonyos cégek három éven keresztül élvezhetnék azt a biztonságot, hogy terveiket nem húzza keresztül a kormány adóátalakítási ötletbörzéje: az ilyen adómegállapításokra ugyanis nem lenne érvényes az időközben bekövetkezett adóváltozás − mondta lapunknak Veszprémi István, a Deloitte adóosztályának partnere.
Vagyis esetükben akkor is 19 százalék maradna a társasági adó kulcsa, ha azt egyébként duplájára emelnék, s akkor is megmaradna például egy adóalap-csökkentési lehetőség vagy egyéb kedvező adójogi megítélés, ha ezeket megszüntetik.
A dolog egyetlen szépséghibája, hogy ez a kivétel csak bizonyos cégekre s csak bizonyos adónemekre érvényes: a vállalatnak legalább 200 főt kell foglalkoztatnia vagy legalább egymilliárd forint mérlegfőösszeget kell kimutatnia. A megállapítás nem vonatkozhat minden adónemre, csak társasági adóra és illetékre − vagyis sajnos egy újabb különadótól még ez sem ment meg senkit.
Megnyugtatni a nagyvállalatokat
Az intézkedéssel a kormány − úgy tűnik − a nagyvállalati szektort szeretné megnyugtatni, s szeretne számukra viszonylag állandó, kiszámítható környezetet biztosítani. Ennek persze hatékonyabb módja lenne, ha nem vezetnének be évente újabb különadókat visszamenőleg, de ez is több a semminél. A 200 fős alkalmazotti vagy egymilliárd forintos mérlegfőösszeg korlát mindenképp azt jelenti, hogy a kicsik ezen a meccsen nem rúgnak labdába. Az is igaz ugyanakkor, hogy a nagyobb arányú kedvezményeket eddig sem a kis cégek vették igénybe, adóterhelésük azzal lett paralel a nagyokéval, hogy progresszív lett a társasági adó.
Nagy kérdés, vonatkozik-e a feltételes adómegállapítás azokra az esetekre, amelyek kettős adóegyezményen alapulnak, s nyilvánvaló, hogy azok aktuálissá váló módosítása komoly kedvezményektől foszthatják meg az érintett cégeket. Ha egy cég olyan kedvezményt illetően kapott feltételest, amelyet megszüntetni tervez a kormány, célszerű lehet kérni megállapítást − és tartósat. Ez azt is jelenti, hogy ezeknél az ügyleteknél aranyat ér az információ.