Hónapok óta csökken a nemzetközi piacon az olaj ára. Ezzel párhuzamosan az üzemanyagárak is jelentősen mérséklődtek a világ több államában, így Magyarországon is. Ellenkező folyamat esetén több szolgáltató vagy termék gyártója korábban erre hivatkozva emelt árakat.
Két évvel ezelőtt januárban Septe József, a Magyar Pékszövetség elnöke is egyebek mellett ezzel indokolta a drágítást. Az ősz folyamán folyamatosan nőttek az alapanyag-árak, különösen a liszt ára, ami 20-25 százalékos mértékben drágult. Nőttek a különböző szállítási-logisztikai költségek is, a magas üzemanyag-árak miatt - jelezte akkor Septe.
Három héttel ezelőtt azonban már azt mondta, hogy a szállítási költség 16-20 százalékot tesz ki az összes költségből. A logisztikai költségek között említette a jármű fenntartását, a sofőr bérét, a különböző biztosításokat, a súlyadót, a szervizköltségeket és az útdíjakat.
A NGM azt írta: vizsgálatot indítanak, hogy érvényesül-e az üzemanyagár-csökkenés a termékek és szolgáltatások áraiban.
Ugyanakkor Tállai András parlamenti államtitkár az InfoRádiónak nyilatkozva pontosított: ez egy elemzés lesz. Szavai szerint a miniszter nem adott szakmai jellegű iránymutatást. Természetesen az alapvető élelmiszereknél elindul a vizsgálat, miként a szolgáltatásoknál is. A KSH által meghatározott termék- és szolgáltatói kör alapján fogja a minisztérium ezt elvégezni - mondta Tállai.
A tárca szerint amennyiben 2015-ben tartósan alacsony marad a kőolaj ára a nemzetközi piacokon, akkor az éves infláció az NGM által korábban hivatalosan előre jelzett 1,8 százaléknál is kisebb lehet.