A 2012-es büdzsé felől nézve az Orbán-kabinet időhúzásra játszik. Arra számít, hogy a karácsony előtt kezdődő IMF−EU tárgyalások ténye stabilizálja a forintot és segíti az államadósság piaci finanszírozását. A következő hetekben a tervek szerint a parlament elfogadná az új munka törvénykönyvét, az önkormányzati, a szakképzési törvényt és a 2012-es költségvetést − így a Valutaalapot kész tények elé állíthatja.
A 2012-es büdzsé módosító javaslatairól és a hiányról a parlament a jelenleg érvényes menetrend szerint jövő kedden, november 29-én szavaz − ezt követően már nincs lehetőség a költségvetés érdemi alakítására. Ellenkező esetben a vitát újra kell kezdeni, ez viszont a költségvetési törvény idei elfogadását tenné lehetetlenné.
A 2012-es büdzsét a kormány 1,5 százalékos GDP-növekedéssel számolta végig − igaz, a kiadási oldalon 250 milliárd forint stabilitási és 100 milliárd forint általános tartalékot képzett. E prognózis 0,9 százalékra való visszavétele a kiadási oldalon 200-250 milliárd forint további szigorítást tenne szükségessé, az erről szóló módosító javaslatokat a kormánynak még a héten be kellene terjesztenie a parlament elé. A kormány ugyan hivatkozhat arra, hogy a növekedési sokkot még kezeli a kétféle tartalék, ám ha azokat már most zárolja a kormány, akkor semmilyen érdemi biztonsági tartaléka nem marad 2012-ben az évközi kockázatok kezelésére.
Amennyiben a gyors változtatás elmarad, ám az IMF miatt változtatni kell a 2012-es büdzsén, akkor borítékolható az évközi kiigazítás: ez technikailag pótköltségvetés vagy új költségvetés készítését jelenti. Bármelyik megoldást választja a kormány, az többhetes, de inkább több hónapos előkészítési és törvényhozási procedúrát jelent, ami tovább nehezítené Magyarország helyzetetét, ugyanis a kabinet hitelessége a piacok szemében gyakorlatilag teljesen erodálódott.
2011 | 2012 | |
GDP növekedése | 1,9 | 1,5 |
GDP értéke (Mrd Ft) | 27 947 | 29 111 |
GDP-deflátor | 2,6 | 2,6 |
Fogyasztói árak | 3,8 | 4,2 |
Háztartások fogyasztása | 0,5 | 0 |
Közösségi fogyasztás | -2,0 | 3,2 |
Belföldi felhasználás | 0,4 | 0,6 |
Export | 8,8 | 8,4 |
Import | 7,7 | 8,1 |
Folyó mérleg egyenlege (Mrd euró) | 2,6 | 4,0 |
Forrás: törvényjavaslat |