Egyre népszerűbb itthon is a száraz november kezdeményezés, vagyis lényegében az, hogy sokan egyáltalán nem isznak alkoholt ebben a hónapban. Bár logikusan ebből az következne, hogy a kiskereskedelmi forgalomban esne a szeszesital-vásárlás, de ehhez képest az általános tapasztalat az, hogy ilyenkor kezd el felfutni éves szinten.
Értékben 13, míg mennyiségben 12 százalékkal ugrott meg az égetett szeszek iránti kereslet 2017 októberéről novemberre. Tavaly novemberben 7 és fél milliárd forint értékben vásároltunk másfél millió liternél is több röviditalt, ez 12 százalékos értékbeli növekedés 2016 novemberéhez képest - derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből. A töményitalok toplistájának élén a gyomorkeserű, a vodka és a pálinka áll.
Ráadásul ez csak a bolti forgalom: a vendéglátóhelyek esetében ezt nem mutatja az index. A tendencia egyébként évek óta változatlan, már 2015 novemberében is 6,5 milliárd forint értékben vásároltak a magyarok másfél millió liter töményet. Sőt évről évre egyre inkább leisszák magukat az emberek: 2017-ben már 7,5 milliárdot költöttek ezekre az alkoholokra.
Éves szinten 2017-ben 84 milliárd forint értékben vásároltak a magyarok égetett szeszt, ez 10 százalékos értékbeli növekedés mellett közel 19 millió liter töményitalt jelent. Ráadásul a nagy kiszereléseket keresik a fogyasztók: a 0,5-0,69 literes méretkategóriát veszik a legtöbben, értékben 35 százalékot hasítva ki a teljes piacból, de szorosan a sarkában vannak a 0,7-0,99 literes palackok is (33 százalékos értékaránnyal). Ez utóbbi kiszerelés 2016-ról 2017-re kétszámjegyű értékbeli növekedést produkált a kiskereskedelemben. Az azonnali fogyasztású minipalackok (0,2 liternél kisebb formátumok), köznyelven "tüskék", 14 százalékot visznek, és éves összehasonlításban több mint ötödével nőtt értékbeli forgalmuk.
A legtöbben Budapesten és környékén vesznek szeszesitalt, a boltban megvásárolt tömény értékének 37 százalékát itt adják el. A legkisebb fogyasztás a délnyugat-magyarországi régió, ami az értékbeli forgalom mindössze 10 százalékát teszi ki. A boltok méretét tekintve a kisboltos szeszvásárlás dívik: a 200 négyzetméter alatti boltokban realizálódik az értékbeli forgalom több mint egyharmada (itt jellemzően a kis kiszerelések mennek nagyot), míg a 400 négyzetméteresnél nagyobb boltok viszik el az értékbeli forgalom több mint felét.
A kereskedelmi márkák helyett a "névre" megy a magyar égetettszesz-vásárló: az értékbeli forgalom közel kilenctizede gyártói márkás. Ugyanakkor a sajátmárkás tömény stabilan őrzi piaci részesedését, ami jelenleg 14 százalék.