A Népszabadságnak a bejelentést kommentálva Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnöke, Tab fideszes polgármestere úgy vélekedett, hogy a lakosság ugyan valószínűleg kedvezően fogadna egy ilyen intézkedést, a szolgáltatók vélhetően kevésbé örülnének neki, ám azt is hozzátette: egységes tarifákat abban az esetben lehet alkalmazni, ha a tulajdonosi kör is azonos, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a közszolgáltatásokat alapvetően állami vagy önkormányzati cégeknek kell biztosítaniuk.
A víz- és csatornaszolgáltatás terén Schmidt szerint már nagyjából ma is ez a helyzet, vannak azonban koncesszióban üzemeltetett kisebb rendszerek, amelyekre a központilag meghatározott díjak szintén vonatkoznának.
A szemétszállítás terén viszont a szolgáltatást számos helyen nem önkormányzati cég biztosítja. Schmidt viszont úgy vélekedett a lapnak, hogy ez önmagában nem lehet akadálya a hatósági ár érvényesítésének. A TÖOSZ elnöke a hosszú távú megoldást egyébként abban látja, hogy a tulajdonosi szerkezetet egységesíteni kell a közszolgáltatások terén.
Az egységes hatósági árból egyes források szerint könnyen az következhet, hogy egyes helyeken a közszolgáltatások csak veszteséggel tarthatók majd fenn, míg fejlesztésre csak akkor lesz lehetőség, ha az állam vagy az önkormányzat a zsebébe nyúl. A rendszer működtetésének tényleges költségeit egyébként végül mindenképpen a fogyasztóknak kell állniuk, legfeljebb nem a szemétdíjat emelik, hanem a helyi adókat.
A víz-, szemét-, illetve csatornadíj hatósági árszabása valójában a közműcégek régóta lebegtetett reprivatizációjának előkészítése - vélekedett Tüttő Kata szocialista fővárosi képviselő a Népszabadságnak.
A Népaszbadságnak nyilatkozó szakemberek azonban arra is felhívták a figyelmet, hogy az árak központi szabályozása és az árképzés törvényi szabályozása nem ugyanaz. Szerintük a miniszterelnök szavaiból nem derül ki egyértelműen, hogy kormányzati ármegállapítást terveznek, vagy egy olyan szisztémát dolgoznak ki, melyben az árképzés szigorú szabályai mellett a fogyasztói árakban valamilyen súllyal megjelennek a helyi sajátosságok és a szolgáltatással kapcsolatos helyi költségek is. Ma ugyanis a szolgáltatási díjak között óriási a szórás, amely elérheti a 100 százalékot is, ennek oka, azonban abban keresendő, hogy országosan is nagyon vegyes képet mutat az ivóvíz- és szennyvízhálózatok állapota, fejlettsége és a szolgáltatás színvonala is.
A szemétdíjak esetében viszont a szakszövetség úgy vélekedik, hogy ha a jövőben a központi ármegállapítás mellett a behajtást is biztosítani tudják, akkor ez egy előremutató lépés lehet.