Sikerült elszámolni az ügyfeleknek duplán jelzett – ám a valóságban le nem vont – tranzakciókat, amely az Apple alkalmazásboltjának zavara miatt állt elő. Magyarországi ügyfelet nem ért kár, ha valaki mégis eltérést talál a bankszámláján, célszerű azt jeleznie a bankjának. Az érintettek számlatörténetükben digitálisan (mobil- vagy internetbankjukban), illetve telefonon vagy személyesen tudják ezt ellenőrizni.

A bankok, a Magyar Bankszövetség és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) gyors erőfeszítéseinek köszönhetően megnyugtatóan zárult az Apple alkalmazásboltjának (Apple Store) szeptember 30-a éjszakai technikai hibája miatt keletkezett, több százezer hazai banki tranzakciót érintő problémája.

Az Apple-től kapott digitális adatok alapján a hazai hitelintézetek október 3-ig elszámolták és rendezték az ügyfelek megbízásait.

Ahogy arról beszámoltunk, szeptember 30-án az Apple alkalmazásboltja ismételten zárolt (befoglalt) olyan tételeket az ügyfelek bankszámláin, amelyek kapcsán az ügyfelek eredetileg korábban kezdeményeztek – különböző előfizetésekhez kapcsolódó – tranzakciókat, ám azok terheit ténylegesen még nem vonták le.

A korábban beragadt, illetve megismételt foglalásokról számos ügyfél külön-külön értesítést kapott a bankjától. Így azt hihették, hogy egyetlen tranzakció kapcsán duplán vontak le tőlük összegeket, pedig valójában egyáltalán nem történt pénzügyi teljesítés. Az Apple hibája Magyarország mellett még 20 állam ügyfeleit érintette.

Megismétlődött a nyári hiba?

Ez nem az első eset, az Apple magyar felhasználóinak számláiról olyan összegeket vontak le kártyás tranzakciókon keresztül, amelyek mögött nem volt valódi tranzakció – valószínűleg főleg már lemondott, vagy éppen nem aktuálisan kifizetendő előfizetések után vonhattak le különböző összegeket.

Az Apple Pay múlt heti technikai hibája miatt jelentős számú hazai ügyfélnél indított jóvá nem hagyott kártyás fizetéseket a szolgáltató. Összesen 780 ezer tranzakció történt közel 2 milliárd forint értékben. A techóriás tájékoztatása szerint az érintett felhasználók adatai biztonságban vannak, mivel nincs szó hackertámadásról vagy adatszivárgásról.

Az érintettek ekkor visszakapták a jogosulatlanul levont összegeket. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ugyanakkor azt javasolta, hogy mindenki ellenőrizze a banki egyenlegét és a tranzakciótörténetét. Amennyiben azt tapasztalják, hogy nem történt meg a visszatérítés, jelezzék a hibát a számlavezető bankjuknak.

Korábbi cikkeinkben összefoglaltuk, hogy: