Szerda este óta tömegesen von le jogosulatlanul összegeket a magyar felhasználók számlájáról az Apple fizetési rendszere. A magyar bankok azóta már egyértelműen jelezték, hogy a hiba az Apple-nél van: ezt maga a technológiai vállalat is elismerte. 

A hiba ugyan azóta sem hárult el, aggodalomra semmi ok, az érintett felhasználók ugyanis vissza fogják kapni a levont összeget a számlájukra. Sőt, a Bankszövetség közölte, hogy ennek a folyamata már meg is kezdődött.

Gergely Péter pénzügyi szakértő az Index megkeresésére azt mondta, Magyarországon nagyjából kétmillió bankkártyát regisztráltak mobilbankok, az Apple mobiltelefonnal rendelkezők közel kétharmadát érintheti a probléma.

Az elemző azt is megjegyezte, közel tizenöt éve használ Apple-eszközöket, ilyen mértékű technikai problémával azonban még korábban nem találkozott.

Szerinte az nem kérdés, hogy a fogyasztói bizalom helyreállítása érdekében mindenki vissza fogja kapni a pénzét, kérdéses azonban, hogy mikor. Úgy véli azonban, hogy ez két héten belül megtörténhet.

Maga az Apple egyébként azt mondta, hogy az érintett felhasználók adatai biztonságban vannak, mivel nincsen szó hackertámadásról vagy adatszivárgásról.

Gergely Péter azt javasolja, mindaddig, amíg a probléma nem oldódik meg, érdemes óvintézkedéseket tenniük az Apple Pay felhasználóknak. Többek között érdemes lehet a vásárlási szokásainkhoz igazítva napi limitet beállítani a bankkártyánkra, ám még ennél is biztosabb, ha azt nullára állítjuk és a tranzakció előtt az adott összegre állítja azt.

Hozzátette, hogy a bankokat nem érdemes ebben az ügyben keresni, mivel a hiba tőlük független. Ennek ellenére akik a bankkártyájukat letilttatták, továbbá akik zárolták a bankszámlájukat, azoknak nagyjából egy-másfél hét, mire a bank új kártyát postáz ki.

A bankok is léptek

A Magyar Nemzeti Bank tájékoztatása szerint problémára válaszul több hazai pénzintézet, többek között az Erste is jelezte, hogy automatikusan törölni fogja a téves tranzakciókat, az eredeti összeget pedig visszautalják.

A jegybank leszögezte, hogy a visszatérítés ideje nagyban függhet attól, hogy mikorra tudják a hibában érintett tranzakciókat naplózni az Apple Pay rendszerben. Ha a jóváírások után egy-két nappal sem történik meg a visszatérítés, akkor az ügyfeleknek a bankkártya-kibocsátó bankjukhoz kell fordulni, ahol egy Chargeback eljárás keretében kell a jogtalanul levont összegeket visszakérniük – tudatták.

Újraéledhet a hazai kiskereskedelem? Ezek a fizetési megoldások megdobhatják a vásárlások végösszegét

A hazai kiskereskedelem nehéz időszakon van túl, a 2022-es csúcs óta folyamatos a forgalomcsökkenés. A rossz inflációs adatok tovább súlyosbították a helyzetet, mivel az árak emelkedésére a lakosság a fogyasztás visszafogásával reagált. Az idei évben jöhet a fordulat, a gazdasági növekedés egyik húzóereje lehet a kiskereskedelem. Az új elektronikus fizetési megoldások szintén növelhetik a vásárlásaink végösszegét. 2,5 millió bankkártya van mobiltárcába regisztrálva, ez azt jelenti, hogy minden negyedik bankkártya a telefonunkban lapul.
Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább→