Arra a felvetésre, hogy mi lesz február 5-e után, amikortól – az EU többi tagállamához hasonlóan – Magyarországra se kerülhet külföldről orosz kőolajból készülő üzemanyag, a Népszavának nyilatkozó Grád Ottó nem tudott válaszolni. Szerinte ilyenre még sosem akadt példa. Ráadásul a hazai olajipar még csak épphogy belekezdett a hatósági ár után maradt romok eltakarításába. Így eleve lassan épülnek újra a kis- és nagykereskedelmi ársapka meghatározásával megszakadt üzemanyag-behozatali csatornák.
Ezeket a vásárlásokat tehát valahonnan pótolni szükséges.
Meggyőződésem ugyanakkor, hogy a kiesést a piac – ha hagyják – megoldja
– szögezte le Grád Ottó.
"Látok például koperi vagy fekete-tengeri beszerzési lehetőségeket. Ez a Molra is vonatkozik, amiként a cég az Adria-vezetéken tengeri kőolajat is vásárolhat. Ugyanakkor a cég – bármely más vállalkozáshoz hasonlóan - gazdaságosságra törekszik" - tette hozzá. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy a százhalombattai és a pozsonyi finomító leginkább orosz kőolaj feldolgozására alkalmas. Átalakításuk idő- és pénzigényes. Ráadásul a gyártás hatékonysága, a késztermék-kihozatal is romlik. Mindez növeli az üzemanyag-előállítás költségeit.
Az uniós korlátozás nyilvánvalóan a hazai üzemanyagárakat is emeli
legalábbis a többi tényező változatlanságát feltételezve - fűzte hozzá a főtitkár.
Úgy véli, hogy a hatósági áras időszak 13 hónapja után az iparág további veszteségeket már nem képes elviselni. Térségi helyezésünk talán valamennyivel romolhat. Mivel azonban az oroszok elleni kereskedelmi lépések leginkább Közép-Kelet-Európát érintik hátrányosan, meglehet,
az egész térség árai kerülnek kicsit közelebb a hagyományosan magasabb nyugatiakhoz. Így keresletcsökkenésen se csodálkoznék
Pontos jóslatot sem tudna mondani, hisz a hazai kútárakat még mindig alapvetően a nyersolaj és a forint árfolyama határozza meg.
Kegyetlenül hangzik, de az ukrán nép szenvedését – akár mondjuk anno az irakiét - a piac beárazta
A háborús helyzetet pedig egyelőre leginkább a változatlanság jellemzi – tette hozzá.
A szakember elmondása szerint a kapcsolatok újjáépítése egyelőre magasabb kezdőárakkal jár, egy későbbi árcsökkenés reményével. A jövőre nézve a MÁSZ 70-90 dolláros Brent-árral számol, ha a forint tartja magát, a hazai kútárak is a mostani szintek közelében maradhatnak.
Arra a kérdésre, hogy az olajipart terheli-e felelősség a hazai üzemanyagellátás december eleji összeomlásáért, Grád Ottó egyértelmű nemmel felelt. Szerinte a Molnak talán csak róható fel hibájául, hogy nem minősítette már korábban a rendszert fenntarthatatlannak. Az állam az ellátási rendszer tiszteletben tartása mellett annyit tehet, hogy adó formájában elvonja a többletnyereséget, amit meg is tett. Emellett a szabályozott tarifák okozta veszteséget szinte teljes egészében az iparágra terhelte. Ennek mértéke – az Ásványolaj Szövetség főtitkárának számításai szerint – a félezermilliárd forintot közelíti.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!