Korán megkezdte idei működését a Duna Csoporthoz tartozó Hódút Freeway Kft. keverőüzeme a Győr-Moson-Sopron megyei Téten. A keverőtelep teljes egészében a 83-as főutat négysávosító projektet szolgálja ki, amely a Duna Aszfalt és a Soltút fővállalkozásában valósul meg – számolt be róla a Magyar Építők.
A 2021-ben működésbe helyezett, környezetbarát meleg recycling rendszerrel is ellátott keverőtelep viszonylag új, ezért más keverőtelepekkel szemben itt egy rövid karbantartást leszámítva nem volt szükség hosszabb leállásra. „Ennek megfelelően az első keveréseket már február 20-án elkezdtük” –mondta Surnyák Zsolt termelési főmérnök.
A tavalyi 125 ezer tonna után idén 110 ezer tonna lehet a termelés.
A visszanyert aszfalt magas arányú felhasználását lehetővé tevő keverőgép tavaly 125 ezer tonna aszfaltot állított elő. Tavaly az alap és kötőréteget gyártották, illetve most ezt futtatják ki. Ugyanakkor most fognak beleállni az SMA kopóréteg előállításába, amiből a tervek szerint 110 ezer tonnát gyártanak le a 83-as út várhatóan nyár végén záruló projektjében.
Növekvő energiaárak és bonyolult beszerzés
Az idei év legnagyobb kihívásai az energiaárak növekedése és a beszerzés nehézségei. Utóbbi kockázatot azzal sikerült csökkenteni, hogy a kopóréteg alapanyagát már az alap- és kötőréteg gyártása idején 90 százalékban bedepózták, ami egyben az ideihez képest alacsonyabb beszerzési árat is eredményezett.
A változó éghajlati viszonyok miatt ma már sokkal rugalmasabbnak kell lennie egy keverőtelepnek, miután előfordulhat, hogy egy februári elindulás után egy hidegre forduló márciusban átmenetileg le kell állnia az útépítésnek. A telep munkájához ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy bizonyos mennyiségenként az előállított terméket laboratóriumi körülmények között meg kell vizsgálni, a tanúsítványoknak megfelelően.
Komoly munkát fektetnek a fenntarthatóság érvényesítésébe
A téti keverőtelepen egy a hazánkban úttörő szereppel bíró, nagyon magasnak számító, 50-60 százalékos visszaadagolást biztosító meleg recycling rendszert telepített a Duna Csoport. 2021 óta már több ezer tonnát aszfaltoztak ezzel módszerrel, de egyelőre továbbra is csak belső felhasználásban alkalmazzák, miután a projektben felhasznált aszfaltkeverékekben legfeljebb 15 százalékos újrahasznosítási arányt tesz lehetővé a vonatkozó hazai útügyi műszaki előírás.
Az ilyen magas arányú újrahasznosítás alapfeltétele az lenne, hogy a régi utakról felmart aszfalt minősége az újrahasznosítás során állandó legyen.
„Az ehhez szükséges feltételek nálunk teljesülnek, ugyanakkor ennek érdekében jelentős energiát kell belefektetnünk az átdarálás és osztályozás, majd az elkülönített depóniák minőségi vizsgálata során. Ez jelentős kihívásokkal jár, de összességében ebbe az irányba kell haladnia az építőiparnak, hiszen az erőforrásaink végesek” – zárta szavait a szakember.