Túl van a tárcaközi egyeztetésen az a kormányjavaslat, amely csökkentené az autóvásárlás és az autóimport költségeit annak érdekében, hogy a kevésbé környezetszennyező autók forgalomba kerülésével megújuljon a magyar autóállomány - írja a hvg.hu egy a birtokába került, egyelőre bizalmas előterjesztést ismertetve.
Ha rábólintanak a készülő kormányhatározatra, akkor egy magánszemélynek egy autó megszerzésekor - legyen az vásárlás, öröklés vagy ajándékozás - a jelenlegi rendszerhez képest nem kellene fizetnie a forgalmi engedély és a törzskönyv illetékét; az eredetvizsgálat díját; külföldről származó gépkocsi esetén a származás-ellenőrzés díját és a rendszámtábla, illetve a regisztrációs matrica díját.
Ha ezeket mind kivezetik, akkor egy sima tulajdonosváltozás esetén kizárólag vagyonszerzési illetéket kellene fizetni, egy külföldről behozott személygépjármű esetén pedig kizárólag regisztrációs adót. Emellett a már magyarországi forgalomba lévő személygépkocsi esetében nem emelnék a gépjárműadót.
Jön az EURO 6
A változtatásokkal az autóhoz jutás költsége mintegy 30 ezer forinttal, a külföldről behozott gépjármű esetén mintegy 51 ezer forinttal lehet kevesebb - összesíti a dokumentum. Ennél a számításnál az anyag kidolgozói abból indultak ki, hogy egy személygépkocsi első forgalomba helyezése jellemzően 110 ezer forint kiadást jelent.
Az autó fenntartásához kötődő közterhek magánszemélyeknél két részből állnak: az évente fizetendő gépjárműadóból, amely átlagosan 23 ezer forint, illetve a négyévesnél idősebb autók esetén kétévente elvégzendő műszaki vizsga díjából.
A regisztrációs adó szabályozásával még inkább fékezni akarják az öregebb, leginkább környezetkárosító autók behozatalát. Ezért egyebek mellett bevezetnék az EURO 6-os környezetvédelmi kategóriát. Ennek mértéke minden hengerűrtartalom-kategóriában az EURO 5-ös mérték 50 százaléka lenne.