Az egyesület legfrissebb előrejelzése szerint idén új kishaszon járművekből mintegy 23 ezer kerülhet forgalomba, a januári prognózis 21 ezer volt. A korábbi várakozásaikkal szemben idén 350-nel több, 2850 motorkerékpárt, illetve 100-zal több, 700 autóbuszt, valamint 1400-zal több, 7000 tehergépkocsit helyezhetnek forgalomba. A közúti nehéz pótkocsikra vonatkozó előrejelzését az MGE nem módosította, azokból 3800 darabot prognosztizálnak.
Az év végével piaci konszolidáció várható, amely a további években kisebb mértékű, stabil növekedést vetít előre, amennyiben a magyar gazdaság helyzete, illetve világpiaci folyamatok ezt nem változtatják meg.
Korábbi közlésük szerint a piaci bővülés az új személyautók esetében többek között a magán vásárlók visszatérésének köszönhető, emellett fogyasztásösztönző hatásúnak említik az alacsony betéti kamat és a mostanra kifutott deviza alapú forint hitelek nagy részének lezárását, illetve a szeptember 1-jétől az Európai Unióban (EU) kötelezően bevezetésre került WLTP-RDE mérési előírás miatt előrehozott forgalomba helyezéseket is. Ennek megfelelően az új és a használt gépjármű import is fejlődik, erősödik az idősödő autópark lecserélésének folyamata - tették hozzá.
Az MGE korábban tájékoztatott arról is, hogy a kishaszon jármű piac visszaesése megállt és emelkedést mutatott augusztusban. Továbbra is szükségesnek tartják és szorgalmazzák a vegyeshasználatú kishaszon jármű kategória felélesztését, mivel ez a kategória nagymértékben támogatná a kis- és középvállalatokat (kkv), ami a kormányzat célja is.
Várakozásaik szerint a nagyhaszon járműveknél is folytatódik a piac növekedése, ami nagymértékben függ a nagy szállítmányozók flotta beszerzéseitől, illetve a havi átadások alakulásától. A piac az előre jelzett növekedés előtt jár.
A motorkerékpárok piaca az előre jelzett növekedés ellenére is alacsony. A piac fejlődésére jótékony hatással lehet az, hogy a jövő évtől a használati motorok esetében a motorkerékpárok regisztrációs adója csökken.
A közúti nehéz pótkocsik piaca tavaly az előző évhez képest 8,1 százalékkal nőtt Magyarországon, jellemzően az ügyfélkör a régebbi járműparkját cserélte új eszközökre, ugyanakkor masszív európai fuvar megrendelési volumenek mellett rendkívüli igény jelentkezett tavaly a kelet-európai és balkáni térségbeli fuvarozóktól is. Az MGE fenntartja korábbi prognózisát, miszerint 2018-ra enyhe piaci csökkenés várható az előző évhez viszonyítva.
A kép forrása: Shutterstock.