Kivételes hónapon van túl a magyar autópiac: az elmúlt években néhány kivétellel rendre növekedés volt éves alapon, néhány alkalommal azonban mínuszos volt az eredmény. Az idei február is az utóbbiak közé tartozik: ebben a hónapban a Datahouse statisztikái szerint összesen több mint 11 ezer új autót adtak el, ami 1,3 százalékos csökkenést jelent éves összevetésben.
Toplista az első két hónapról
Kapcsolódó
Az év első két hónapjában még némi növekedést mutat a Datahouse-statisztika: januárban és februárban összesen 21 192 autó adtak el, azaz 1,3 százalékos bővülést tudott elérni a magyar piac. A különböző típusoknál változás történt a kéthavi adatok alapján. A magyar piac slágerautói, a Suzuki Vitara és a Suzuki SX4 S-Cross közül csak az előbbi került fel az idei listára és csak a hetedik helyen szerepel. A múlt év egészében több mint 12 ezer Vitara kelt el, SX4 S-Crossból pedig 9246 darab talált gazdára, a harmadik legnépszerűbb autó a Skoda Octavia volt, amelyből jóval kevesebbet, közel 7 ezer darab fogyott. A két Suzuki-modell gyengébb szereplésében szerepe lehet annak, hogy ezeket a modelleket a japán márka 2020-tól új hibrid motorral szereli fel és még várni kell a forgalomba helyezésükre.
Mindenesetre az idei - azaz a januári és februári eladások alapján készült - listán a Toyota Corolla áll az élen. A Dacia Lodgy a második, a harmadik pedig az Octavia. A Dacia Logdy eladásaiban szerepet játszhat az nagycsaládosoknak kitalált állami program, amelynek keretében az új hétüléses autókhoz az érintettek a vételár felét, maximum 2,5 millió forintot kapnak támogatásként. A Lodgy ugyanis a legolcsóbb támogatással megvásárolható autó. A hétüléses program húzhatta fel a Ford Turneo és az Opel Combo eladásait is, előbbi a 8., utóbbi a 10. lett az idei listán.
1 | TOYOTA COROLLA | 844 |
2 | DACIA LODGY | 837 |
3 | SKODA OCTAVIA | 793 |
4 | FIAT 500 | 631 |
5 | TOYOTA YARIS | 577 |
6 | RENAULT CLIO | 523 |
7 | SUZUKI VITARA | 466 |
8 | FORD TOURNEO | 461 |
9 | FORD FOCUS | 413 |
10 | OPEL COMBO | 403 |
Forrás: Datahouse |
Amit nem szabad figyelmen kívül hagyni
Az eladási adatoknál figyelembe kell venni a forgalomba helyezés utáni azonnali kivonásokat, lényegében a reexport hatását. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint a februárban eladott több mint 11 078 darab autóból 9309 került valóban a magyar utakra. Az MGE-adatok szerint a két hónap alatt eladott a több mint 21 ezer autóból alig több mint 18 ezer darabos volt a tényleges eladás.
Bár a reexportot típusonként nem hozták nyilvánosságra, támpontot adhat a Vezess.hu 2018-as eladásokról szóló összesítése, amely szerint a különböző márkák közül a Fiatoknál és Nissanoknál közel 40 százalékos volt a forgalomból történő kivonás, a Fordnál ugyanez meghaladta a 30 százalékot. A Volkswagen, a Renault és a Suzuki esetében 18-26 százalékot tett ki. Ezzel szemben a Daciánál kevesebb mint 10 százalék volt 2018-ban ez az érték, a Skodánál valamivel több mint 6 százalék, a Toyotánál pedig 3 százalék. Az előbbi számok fényében érdemes nézni a toplistát, bár pontos számok nincsenek, például a Fiat 500-asoknál jelentős lehet a reexport hatása.
Az autópiacon várható trendekről, az új fogyasztási szabályok hatásáról részletes cikkel jelentkezünk a következő napokban.