2022 december elején a kormány felszámolta az üzemanyag-árstopot, miután készlethiány lépett fel. Azóta hétről hétre egyre drágább a tankolás, ami mellett a járművek karbantartási költségei is rohamosan nőnek.

Mind az általános karbantartás, mind a hibák javítása súlyos összegekbe kerül a szervizekben. Ráadásul az infláció miatt bérfejlesztéseket hajtottak végre a munkaerő megtartásáért, így az autóiparban a legtöbb munkahely nettó 200-300 ezer forintot biztosít havonta egy átlagos dolgozójának, miközben a diplomások nettó 400 ezer forint felett keresnek.

A szolgáltatás drágulásának mértékét több tényező is befolyásolja:

  • az autószerviz földrajzi elhelyezkedése;
  • a bérek alakulása;
  • a javítóegységek energiafelhasználásának módja és mixe.

Az alkatrészek beszerzési ára 25-45 százalékkal emelkedett tavaly január óta.

Ekkora a drágulás vidéken és a fővárosban

Neer Boldizsár, a nemrég Debrecenben telephelyet nyitó Mercarius flottakezelő szervizüzletágának vezetője az Indexnek elmondta,

a rezsióradíjak – vagyis az összeg, amennyibe kerül egy munkaóra, amely tartalmazza az összes költséget és a vágyott nyereséget is – átlagosan 30-35 százalékkal nőttek. A forint erősödése jelenleg kismértékben enyhít az alkatrészek bekerülési értékén.

Meszlényi György, a békéscsabai székhelyű Meszlényi-Autó Kft. ügyvezető igazgatója 15-20 százalékos általános áremelkedésről számolt be, míg Piri András, a budapesti Q-Service üzletágvezetőjének meglátása szerint a vidéki és fővárosi szervizekben átlagosan 30 százalékkal nőttek a költségek egy év alatt.