Az idei nettó 34,5 milliárd forint után 47 milliárd forintos autópályamatrica-bevétellel számol a 2016-os költségvetés tervezete. A nehéz tehergépjárművek után fizetendő e-útdíjból viszont az idénre jócskán megemelt előirányzathoz képest kevesebbet terveznek beszedni. Utóbbinál tavaly nem teljesült a nettó 133,9 milliárdos terv, csak 128,2 milliárd forint folyt be, a 2015-ös büdzsében szereplő előirányzatot némi huzavona után - volt 169 milliárdos terv is - 149 milliárdra emelték. Többet szánnak a rendszer működtetésére, ellenőrzésre: kétmilliárddal 18,3 milliárd forintra növelnék az összeget.
A 2016-os tervek értékeléséhez fontos emlékezni arra, hogy tavaly sokáig úgy tűnt, az autósok és motorosok úthasználati terhei nem változnak (2014-ben is kb. 34 milliárd forint volt a terv), a kamionosoké viszont jelentősen nőnek 2015-ben. Az év legvégén megjelent rendeletekből aztán kiderült, hogy ezt a jókora többletet nem kizárólag a kamionosoktól szednék be az általános, 5 százalékos tarifaemelés révén, hanem az autósokat, motorosokat és a kisebb járművekkel fuvarozókat is jobban fogják terhelni, alapvetően a fizetős úthálózat kiterjesztésével. Az összesen nettó 183,5 milliárdos bevétel tehát az úrvezetők 34,5 milliárd forintot jócskán meghaladó, valamint a kamionosok 149 milliárd forint alatti befizetéseiből jöhet majd össze.
Így tervezett az NFM
A fentiekből kiindulva tehát nem kizárt, hogy jövőre - az ideitől jelentősen különböző számok ellenére - nem is lesz érdemi változás, csupán a valósághoz és a 2014 decemberében kihozott rendeletekhez igazítják a terveket. Ezt a szcenáriót az támaszthatja alá, hogy a 2016-os összeg (140,5 milliárd a kamionosoktól és 47 milliárd az autósoktól, azaz összesen 187,5 milliárd) alig magasabb az idei tervnél. Aztán persze majd az év végén derül csak ki, hogy ez a forgatókönyv-e az irányadó, vagy meglepnek minket valamivel a döntéshozók.
A fejlesztési tárcát mindenesetre megkérdeztük a jövő évi tervekről - pl. várható-e változás a tarifákban, pontosan milyen tételekből áll össze a magasabb ellenőrzési költség -, de sok konkrétummal nem szolgált a minisztérium. Az NFM válaszai szerint a jövő évi terveket az idei első négyhavi tényadatok alapján készítették el. Hozzátették: a bevételek növekedését eredményezhetik a további gazdasági és turisztikai élénkülés várható forgalomnövelő hatásai is. A teherautók esetében szintén az első hónapok adatai indokolják a korábbiaknál valamelyest mérsékeltebb előirányzat betervezését. A szaktárca szerint az üzemeltetésre és ellenőrzésre a megnövekedett feladatmennyiség miatt szükséges több forrást fordítani. A költségek díjbevételhez mért aránya 10 százalék körül alakul, ezzel a hazai útdíjszedés nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően takarékosan működő rendszernek bizonyul - fogalmazott az NFM válasza.
Többet fizettek az autósok
Az első négy hónapban az egész évre (hivatalosan alul-) tervezett bruttó 43,8 milliárd forint autópályamatrica-bevétel közel kétharmada már befolyt. A legerősebb időszak eddig január volt, több mint 15 milliárd forinttal, a következő hónapok 3,5-4,8 milliárdot hoztak.
Nagy siker a megyei matrica, hiszen míg tavaly senki sem vett ilyet, addig az idén már közel 1,1 millió darabot sikerült belőle eladni, 5,7 milliárd forint értékben - így is fogalmazhatnánk, ha mi írnánk a kormányzati sajtóközleményeket. Részben valóban sikerről van szó, hiszen számos autós kiválthatja egy-két-három megyei matricával a korábbi éves autópályadíjat, részben pedig többletkiadást eredményező kényszerről. Szintén sokan vannak ugyanis, akiknek eddig nem kellett fizetniük, pláne nem dupla tarifát, mint most a furgonosoknak, kisbuszosoknak.
Ugyanígy közrejátszott a díjköteles hálózat kiterjesztése abban, hogy látványosan nőtt az országos éves matricák forgalma: május 17-ig 283 ezret adtak el ebből, 25 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A havi matricák népszerűsége viszont nagyot esett, a darabszám közel harmadával 456 ezerre zuhant. Némi apadás látszik a helyzet a heti - tíznapos - jogosultságok terén is, ahol a 2,49 millió darab bő 3 százalékos mínuszt takar.
A megyei matricák több mint felét a Pest megyei utakra vették meg, ami az M0-szakaszok és a fővárosi autópálya-bevezetők díjasítását látva nem is csoda.
A személyautóval közlekedők költéseiből jött össze az első négy hónapban teljesült 27,1 milliárd forintos matricás díjbevétel több mint háromnegyede, 20,8 milliárd forint. A D1-ről leválasztott és rögtön - az éves országos jogosultság kivételével - dupla tarifával megmért D2 kategória a bevételek ötödét hozta, a hozzájuk kapcsolt utánfutók aránya nem érte el az 1 százalékot, a buszoké pedig 2 százalék felett volt.