Tavaly a magyar rendőrök 220,6 ezer esetben szabtak ki külföldi rendszámú járművel elkövetett jogsértés miatt - objektív, közigazgatási, szabálysértési - bírságot, 69,9 ezer alkalommal pedig helyszíni bírságot. A büntetések összege az előbbi esetben 7,68 milliárd forint volt, ebből az érintettek 3,7 milliárdot fizettek be, míg az utóbbiaknál 1,23 milliárd forintból 793,9 millió forint folyt be a magyar állam kasszájába - tudta meg az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK) a napilap.
Az 50 százalék körüli arány évek óta jellemző: 2018-ban 239,1 ezer esetben adtak a magyar rendőrök objektív, közigazgatási, szabálysértési bírságot a külföldi rendszámos járművek vezetőinek 8,3 milliárd forint összegben, ebből 4,23 milliárdot voltak hajlandóak befizetni a megbüntetett emberek. A helyszíni bírságot pedig 77,5 ezer alkalommal szabtak ki 1,23 milliárd forint összegben a külföldi rendszámú járművel közlekedőkkel szemben, ebből végül 693 millió forint folyt be.
Holott az EUCARIS (Európai Gépjármű és Vezetői Engedély Információs Rendszer) révén a büntetések beszedhetők lennének a többi esetben is. Ennek révén ugyanis Magyarország is információt kap és szolgáltat a tagállamok járműnyilvántartásából többek között kiemelt közlekedési szabálysértések esetén a jármű tulajdonosának vagy üzembentartójának adatairól, a lakcímadatokkal együtt. (Az EUCARIS-t parkolási ügyekben és az útdíjat nemfizetőkkel szemben nem alkalmazzák.)
Nemfizetés esetén a kiszabott bírságot végre lehet hajtani, és arra is lehetőség van, hogy a renitens sofőrt kiutasítsák Magyarországról. A külföldi autós jogosítványát viszont nem lehet elvenni.
Az EU-n kívüli ország hatósági jelzésével ellátott jármű vezetőjétől viszont szinte esélytelen a bírságot behajtani - írta a napilap.
A magyar autósok külföldi közlekedési szabálysértéseiről a magyar rendőrségnek nincs információja.