Január 1-jétől fizetőssé tenné a kormány a Budapestet elkerülő M0-ás körgyűrűt az autósok, motorosok számára is - értesült a Nol.hu. A cikk szerint a Szentendrei úttól az M3-ig, illetve 4-es főúttól az M5-ig kellene fizetni, de az 1-es főút és az M5-ös, illetve a 4-es főút és az M3-as között viszont marad a díjmentesség.

Fizetőssé válhatnak az autópályák fővárosi bevezető szakaszai is, így az M1-M7, az M3-as, az M5-ös, illetve az M6-os utolsó néhány kilométere.

Lesz megyei e-matrica is: a megyénként egy évre ötezer forintért megváltható címkével viszont a megyehatárt nem lehet átlépni, csak további díjfizetéssel. Utóbbi matricatípus mellett az az érv, hogy a Balatonra rendszeresen járók három megyei matricával egész évben utazgathatnak kedvenc üdülőhelyükre, vagyis az eddigi 43 ezer forintos éves díj helyett 15 ezerből megússzák az autópályadíjat.

Mekkora terhet kapnak az ingázók a nyakukba?

Az M0 és a bevezető szakaszok fizetőssé tétele azt jelenti, hogy azoknak az agglomerációból a fővárosba ingázó autósoknak is fizetniük kell, akik eddig a jelenleg díjmentes szakaszokat használták.

A jó hír ebben az lehet, hogy jó eséllyel megússzák a díjfizetést az éves megyei matricával, azaz számukra évi 5000 forint költséget jelent a változás. Persze csak akkor, ha Budapestet - pontosabban a fővárosi autópályaszakaszokat - Pest megye részeként definiálják majd.

A lakóautók, kisbuszok új, magasabb összegű díjkategóriába kerülnek. A 10 napos matrica az eddigi kétszeresére drágul, az éves tarifa viszont nem változik.

A hír igaz, az NFM is megszólalt

Este közölte az MTI a nemzeti fejlesztési tárca tájékoztatását, íme:

Megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége - erősítette meg szerdán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs főosztálya a nol.hu értesülését az MTI-nek. A tárca tudatta: újfajta, megyei matricákat vezetnek be, amelyek egy évre ötezer forintba kerülnek majd.

"Az arányos közteherviselés érdekében az M0-s egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége" - közölte a tárca.


Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók.


Így az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek - írták.


Hozzátették: mivel az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé.


A tájékoztatás szerint a jövőben tehát az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli.


Kitértek arra is, hogy a kialakult közlekedési szokásokra tekintettel a változásokat türelmi idővel vezetik be: aki az újonnan díjasított szakaszra matrica nélkül hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Ha mégis kapna pótdíjfizetési felszólítást, az a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonatható.


Az NFM közleménye szerint januártól egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják majd az autósok, amelyek ötezer forintba kerülnek majd.


Felhívják a figyelmet arra, hogy az új, éves megyei matricák használatával a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók is jelentősen csökkenthetik költségeiket. Az új lehetőséggel élve például a Győr-Budapest vagy a Budapest-Dél-Balaton viszonylaton gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 42 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért juthatnak el úti céljukhoz, tetszőleges számú alkalommal.


A minisztérium hangsúlyozta: "A személygépkocsik a korábbi jogosultsági kategóriák szerint is változatlan áron vehetik igénybe a fizetős gyorsforgalmi szakaszokat. A fejlesztési tárca a vasúti és autóbuszos helyközi közösségi közlekedés tarifáiban sem tervez emelést."


Megjegyzik, hogy az állami tulajdonú buszvállalatok és vasúttársaságok alaptarifái a 2010-es kormányváltás óta nem emelkedtek.


Változásként említik, hogy a legfeljebb 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű gépjárművek D1 díjkategóriáját a jövő évtől méret szerint kétfelé osztják. A maximum 5+2 üléses személygépkocsik változatlan áron válthatnak e-matricát. Az ennél több utas szállítására is alkalmas kisbuszokat, lakóautókat és a haszongépjárműveket a D2 díjkategóriába sorolják át. Az utóbbi körbe tartozó járművek számára a heti (10 napos) és a havi e-matricák ára a kétszeresére nő, de az éves matricáké nem emelkedik. Ha nem személygépkocsi után kötik, akkor a jövőben az utánfutók úthasználatáért is fizetni kell a díjköteles szakaszokon. Az erre a célra kialakított új U-kategória díjtételei megegyeznek majd a D1 kategória díjaival.


A teherautók számára kötelező e-útdíj rendszerben 5 százalékkal magasabb díjakat kell fizetni 2015 januárjától. Az M0 díjfizetésbe bevont szakaszainak ingyenessége a kamionok számára is megszűnik."