A kormány elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) javaslatait a közúti közlekedési hatósági és igazgatási ügyekben az ügyfelekre háruló adminisztratív terhek csökkentésére. A módosításokkal kétféle eljárás (az ideiglenes vezetői engedély kiadása és a lejárt jogosítványok bevonása) megszűnik, további 12 esetében az ügyintézés a folyamatok átszervezésével, elektronizálásával jelentősen egyszerűsödik - írta közleményében az NFM.
Több eljárásban mellőzhető lesz a személyes megjelenés, az ügyindítás az Ügyfélkapun keresztül lesz intézhető. A nyilvántartási rendszerek összekötésével az okmányirodák, kormányablakok közvetlen elektronikus kapcsolat útján kérhetik majd le a szükséges adatokat. Így hatósági ellenőrzések és az okmánymásolatok kiállítása során is mentesülnek az érintettek adatszolgáltatás alól.
Az informatikai rendszerek felkészítését követően, idén októbertől elektronikus úton lehet bejelenteni a közúti járművekhez tartozó hatósági okmányok és vezetői engedélyek elvesztését, megsemmisülését, kezdeményezni az elveszett rendszámtábla pótlását, a jármű forgalomból történő ideiglenes kivonását, majd forgalomba helyezését, a törzskönyv adatváltozás miatti cseréjét.
Nem veszik el a lejárt forgalmit, jogosítványt
A változásokkal megszűnik az ideiglenes vezetői engedély használata, a lejárt érvényességű forgalmi engedélyt az ellenőrzéskor a jövőben nem veszik el a helyszínen. Az ideiglenes vezetői engedély kiadása helyett ma már megoldható a végleges vezetői engedély gyors pótlása. A lejárt műszaki vizsgával közlekedő jármű esetén - a szabálysértés büntetésének fenntartása mellett - a hatóság valódi célja, hogy vizsgára vigyék a járművet. Ehhez nem szükséges és célszerű, ha az ellenőr a forgalmi engedélyt a helyszínen elveszi, mivel a többségében jóhiszemű, feledékeny autós így nem tudja levizsgáztatni az autóját, amíg vissza nem kapja a papírjait - álltja az NFM.
A szükséges törvénymódosításokkal és informatikai fejlesztésekkel 2013 második felére a gépjárművek kötelező felelősségbiztosításának igazolása is egyszerűbbé válhat. Amennyiben a kormány javaslatait az országgyűlés is elfogadja, úgy a biztosítói igazolását a továbbiakban nem kell majd a forgalmi engedély mellett tartani, vagyis a rendőrnek bemutatni. A kötelező biztosítás meglétét a jármű műszaki vizsgájakor és tulajdonosváltáskor a nyilvántartás útján ellenőrzik.
A mozgáskorlátozottak a jövőben egyszerűbben és gyorsabban pótolhatják parkolási igazolványukat. Az okmány cseréjekor, pótlásakor a hatóság a korábbi igazolvány kiállításakor rögzített vagy a személyi- és lakcímnyilvántartásban tárolt fényképet és aláírást használhatja fel.
Az új rendelkezések döntő részben 2013. október 1-jén léphetnek hatályba - közölte az fejlesztési tárca.